Pod koniec 2022 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 300 wagonów w nowym designie, z opcją na kolejnych 150.
Rok później przewoźnik otworzył oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. Dziś została ogłoszona informacja o wyniku tego postępowania: 300 nowych wagonów dla PKP Intercity wykona firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.
Producent we wszystkich siedmiu zadaniach uwzględnionych w przetargu zaproponował najniższą cenę.
Na realizację projektu PKP Intercity, po uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych, zabezpieczyło kwotę 4 238 580 000,00 zł brutto. Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6 357 870 000,00 zł brutto.
Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Nowe wagony w pociągach klasy średniej
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:
• 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
• 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
• 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
• 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
• 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
• 38 wagonów restauracyjnych;
• 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
Nowy design pociągów
Zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych.
Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym oraz charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę.
Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity.
Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych.
W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza.
Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami. Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne.
Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.