Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-02-05 09:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Prace nad nowelizacją ustawy wiatrakowej dobiegają końca

Prace nad nowelizacją ustawy wiatrakowej dobiegają końca

Komentarz zespołu kancelarii KKG Legal


Długo wyczekiwany – zwłaszcza przez inwestorów sektora OZE – projekt ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu: UD89) wkroczył w końcowy etap prac rządowych. 9 stycznia projekt był przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów i, jak wynika z wypowiedzi prasowych Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski, w najbliższym czasie ustawa zostanie skierowana do Sejmu

Najważniejsze zmiany – zniesienie zasady 10 H i liberalizacja zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych

Kluczowym rozwiązaniem przewidzianym w projekcie jest zliberalizowanie zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych na lądzie poprzez zniesienie generalnej zasady 10 H i zmniejszenie minimalnej odległości elektrowni od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej do 500 m. Obecnie ustawa przewiduje, że odległość ta musi być równa lub większa od 10-krotności całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej, a jeżeli plan miejscowy określa inną odległość, powinna być ona nie mniejsza niż 700 m. 

Modyfikacji uległy także zasady lokalizowania elektrowni wiatrowych w stosunku do form ochrony przyrody: dla parków narodowych proponuje się konkretną odległość – min. 1500 m, zaś w przypadku obszarów Natura 2000 ustanowionych w celu ochrony ptaków i nietoperzy – min. 500 m.

Pozostałe zmiany, dotyczące elektrowni wiatrowych, obejmują m.in.: uregulowanie możliwości lokalizowania ich na podstawie szczególnego rodzaju MPZP, jakim zintegrowany plan inwestycyjny, ujednolicenie procesu planistycznego z ogólnymi zasadami z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz zmiany dotyczące obowiązku zaoferowania przez inwestorów elektrowni wiatrowych części mocy zainstalowanej do objęcia przez mieszkańców gminy w celu uzyskania przez nich statusu prosumenta wirtualnego – obowiązek ten dotyczyć ma inwestycji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW; ponadto mechanizm gratyfikacji rozszerzono o mieszkańców gmin pobliskich – czyli gmin, których obszar jest położony w odległości równej lub mniejszej niż 500 m od elektrowni wiatrowej na terenie innej gminy.

Projekt przewiduje ponadto liczne zmiany w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii oraz ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, dotyczące m.in. wprowadzenia dedykowanego systemu wsparcia dla wytwórców biometanu – systemu aukcyjnego wzorowanego na aukcjach dla energii z OZE oraz budowy gazociągu bezpośredniego służącego do dostarczania biogazu lub biogazu rolniczego.

Jak zmieniła się pierwotna wersja projektu?

Projekt ustawy został opublikowany na stronach RCL 25 września 2024 r. W trakcie opiniowania i konsultacji zgłoszono do niego ponad 1000 uwag, których autorami było około 90 podmiotów, co świadczy o tym, jak istotne znaczenie mają projektowane rozwiązania. W efekcie wprowadzono do niego liczne poprawki, choć – jak wynika z opublikowanych w RCL zestawień – na wiele z uwag zgłaszanych zwłaszcza przez przedstawicieli sektora OZE nie było w ustawie miejsca, aczkolwiek MKiŚ zapowiedziało, że podda je dalszym analizom.

Poza wywołującą największe kontrowersje kwestią ustalenia zasad i kryteriów wyznaczania odległości elektrowni wiatrowych od zabudowań oraz od form ochrony przyrody, w projekcie umożliwiono stosowanie mniejszych odległości elektrowni od sieci elektroenergetycznych najwyższych napięć, zawężając je wyłącznie do linii napowietrznych. 

W wyniku m.in. zgłoszonych uwag oraz uzgodnień międzyresortowych, projekt ustawy został rozbudowany o przepisy dotyczące funkcjonowania spółdzielni energetycznych. W szczególności doprecyzowano zasady udostępniania przez OSD danych pomiarowych na wniosek spółdzielni (a nie spółdzielni energetycznej), tryb i kolejność postępowania w odniesieniu do zawieranych umów ze sprzedawcą oraz rejestracji w wykazie KOWR. Co istotne, umożliwiono powstawanie spółdzielni energetycznych także w gminach miejskich, a nie – jak dotychczas – jedynie wiejskich lub miejsko-wiejskich (z tym zastrzeżeniem, że do czasu wydania przez Komisję Europejską decyzji stwierdzającej zgodność z rynkiem wewnętrznym stosowanie do gmin miejskich przepisów o wsparciu jest zawieszone).

Oczekiwane skutki regulacji

Nowelizacja ustawy wiatrowej to priorytet rządu zapowiadany w ramach tzw. „100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów”. Rozwój energetyki wiatrowej wpisuje się w ambicje redukcji emisyjności gospodarki i spełniania zobowiązań międzynarodowych – wedle projektodawców, „energetyka wiatrowa na lądzie jest kluczowa dla osiągnięcia celów unijnych w zakresie dekarbonizacji i dostarczania czystej, przystępnej cenowo i bezpiecznej energii elektrycznej do gospodarstw domowych, przemysłu i – w coraz większym zakresie – do sektora transportowego”. Jak wskazano w OSR, według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, zmniejszenie minimalnej odległości z poziomu 700 m do 500 m może spowodować wzrost możliwej mocy w nowych projektach elektrowni wiatrowych nawet o ok. 60-70%.


Ewa Przyśliwska-Urbanek, radca prawny, senior associate KKG Legal.



Członek Zespołu Energy & Natural Resources – dwukrotnie wyróżnionego w rankingu Forbes “Best Law Firms” w kategorii Energia i zasoby naturalne. Specjalizuje się w prawie energetycznym oraz prawie zamówień publicznych, świadcząc kompleksową obsługę prawną na rzecz podmiotów gospodarczych z branży energetycznej. 

Kamil Zawicki, adwokat, co-managing partner KKG Legal.



Lider Praktyki Energy & Natural Resources – dwukrotnie wyróżnionej w rankingu najlepszych kancelarii, opublikowanym na łamach Forbes Polska (2022 | 2023). Ekspert w dziedzinie prawa energetycznego, rekomendowany w rankingu dziennika Rzeczpospolita. Jest autorem publikacji oraz wystąpień konferencyjnych z zakresu prawa energetycznego, w tym atomowego, wodorowego i OZE. Prowadził szereg szkoleń dla sektora energetycznego.







Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: KKG Legal
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.