Utrzymanie dominującej pozycji Polski w unijnym transporcie drogowym będzie możliwe dzięki zapewnieniu konkurencyjności polskich firm transportowych w zakresie zrównoważonego rozwoju – czytamy w komunikacie. Rozwój technologii i systemów szybkiego ładowania postępuje wraz z coraz powszechniejszym stosowaniem elektrycznych napędów w pojazdach ciężarowych i dostawczych. „Wyłącznie wspólne działanie prawodawców, dostawców rozwiązań transportowych i infrastruktury oraz użytkowników transportu może stanowić o powodzeniu tej strategii” – podkreślają firmy.
To ważny dzień dla rozwoju elektromobilności ciężkiego transportu w Polsce. Elektryfikacja stanie się faktem jedynie przy współpracy partnerów specjalizujących się w dostarczaniu energii oraz infrastruktury. Tylko tak możemy wprowadzić do ruchu elektryczne pojazdy ciężarowe i przyczynić się do dekarbonizacji oraz konkurencyjności polskiego transportu. Jeśli chcemy przyspieszyć zmianę w kierunku zrównoważonego transportu, nie możemy oglądać się na innych, musimy działać tu i teraz – komentuje Wojciech Rowiński dyrektor generalny Scania Polska SA.
Systemy szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych
Ekoenergetyka to spółka technologiczna, która projektuje i produkuje infrastrukturę szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych dla wielu sektorów rynku e-mobility. Zielonogórskie przedsiębiorstwo dostarcza systemy szybkiego ładowania wysokiej mocy m.in. dla RATP Paryż i miejskiego przewoźnika SWM Monachium. Obecnie już ponad 2500 stacji z logo Ekoenergetyki działa w 26 krajach, m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Singapurze i Brazylii.
Dzięki partnerstwu ze Scania Polska wskazujemy kierunek rozwoju zeroemisyjnego ciężkiego transportu. Połączenie technologii pojazdów i systemów szybkiego ładowania w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportu ciężkiego dowodzi, że zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania jest ogromne i już teraz wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów. Najnowsze technologie, ale też wieloletnie doświadczenie, przyczyniają się do jeszcze szybszego rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego – podsumowuje Bartosz Kubik, prezes zarządu i współzałożyciel Ekoenergetyka-Polska SA.
HUBy ładowania pojazdów elektrycznych
Ekoen w ramach realizacji Programu „EKOEN-100” deklaruje gotowość ścisłej współpracy z liderami rozwoju elektromobilności w kontekście m.in. lokalizacji pod budowę HUBów ultraszybkiego ładowania. Celem niniejszej współpracy jest stworzenie sieci ultraszybkich HUBów Ekoen eTruck przeznaczonych głównie dla ciężarowych pojazdów elektrycznych.
Jestem przekonany, że unikalny w skali naszego kraju koncept HUBu EKOEN eTruck oraz strategiczna współpraca ze Scania Polska przyspieszą proces elektryfikacji transportu ciężkiego w Polsce – podobnie jak miało to miejsce w przypadku rynku autobusów elektrycznych, w rozwoju którego braliśmy udział – mówi Bartosz Kubik, prezes zarządu Ekoen.
HUBy Ekoen eTruck powstaną m.in. przy serwisach Scania Polska znajdujących się obok korytarzy transportowych dla pojazdów ciężarowych wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Docelowo rozwój infrastruktury przeznaczonej elektryfikacji transportu ciężkiego jest planowany na terenie całej Polski.
HUB Ekoen eTruck to koncept wielostanowiskowej, ultraszybkiej i ogólnodostępnej stacji ładowania dostosowany do obsługi ciężarowych pojazdów elektrycznych. Powstał w oparciu o wymianę doświadczeń w ramach wspólnych warsztatów z udziałem ekspertów z obu firm. HUBy będą dostępne także dla elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych i będą oferowały szybkie ładowanie. Docelowo ładowanie pojazdów będzie realizowane ładowarkami o mocy 750 kW i 1,5 MW.
Scania rozwija pojazdy elektryczne
Scania podkreśla swoje silne zaangażowanie w upowszechnienie transportu niezależnego od paliw kopalnych. Firma oferuje pojazdy elektryczne (BEV), hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV)
Eksperci Scania szacują, że do 2025 r. zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10% całkowitej sprzedaży firmy na świecie, a do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 50%.
Już dziś polski rynek może czerpać z doświadczeń z branży autobusowej, gdzie ta zmiana zaczęła się wcześniej i popyt na pojazdy elektryczne jest duży. Polska jest jednym z liderów wykorzystywania autobusów elektrycznych w Europie. Autobusy elektryczne ładowane są najczęściej w zajezdniach bądź podczas krótkich postojów na pętlach. Dlatego, rozwój elektryfikacji transportu długodystansowego wymaga dedykowanych rozwiązań – stacji szybkiego ładowania dużych mocy dla pojazdów ciężarowych.
Naszym celem jest dostarczenie rozwiązania transportowego, które pozwala na wykorzystanie długodystansowego pojazdu elektrycznego zdolnego tworzyć zestaw o masie całkowitej 40 t z zasięgiem 4,5 godziny, który będzie można szybko doładować w trakcie obowiązkowej, 45-minutowej przerwy. Rozwiązania uwzględniającego systemy ładowania, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał i możliwości technologiczne naszych pojazdów – wyjaśnia Wojciech Rowiński.
Branża sprawdza na CIRE nowe tematy, w tym tygodniu na agendzie m.in
1. Dzień na żywo w energetyce - informacje, decyzje i inwestycje (wszystkie newsy w jednym miejscu)
2. PGE opublikowała szacunkowe wyniki finansowe i operacyjne za I kwartał 2022
3. PGNiG przejmuje spółkę Solgen
4. MS Galleon coraz bliżej przejęcia Rafako
5. Oświadczenie spółki Energa dotyczące wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku z 11 maja 2022 roku
6. Konsultacje publiczne IRiESP-OIRE rozpoczęte
7. Wideo - W Cire Cafe sprawdzamy czy pora roku wpływa na zainteresowanie fotowoltaiką
8. Wide - W Cire Cafe sprawdzamy co oznacza cross-selling w branży energetycznej
9. Ruszył program „Moje Ciepło”
10. Analiza - Wzrost udziału energii z pogodozależnych OZE przy spadku zużycia gazu. Kwiecień 2022 w energetyce
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.