Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-02-03 14:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Hybrydy ruszyły na szlaki kolejowe Pomorza Zachodniego

Hybrydy ruszyły na szlaki kolejowe Pomorza Zachodniego

Dwa pociągi hybrydowe, kupione przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego, rozpoczęły regularne kursy. "Bursztynowy" zabrał pierwszych pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. "Zielony" ruszył nad morze.Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukowane przez NEWAG S.A. to nowość na polskich torach. Są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. Poprawią komfort i przyspieszą podróż niezelektryfikowanymi trasami.

To pierwsze w Polsce hybrydy włączone do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Kursują tam, gdzie linie kolejowe są częściowo niezelektryfikowane. Dwa rodzaje napędu - elektryczny i spalinowy - dla pasażerów oznaczają podróż bez przesiadek, a dla organizatora przewozów - optymalne wykorzystanie taboru, lepszą logistykę, niższe koszty.

- To świadoma realizacja wizji naszego województwa jako województwa przyjaznego mieszkańcom i turystom. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi - bursztynowy i ekologiczny, zielony - będą fantastycznie służyły podróżnym, ale będą również służyły naszemu środowisku - mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz, gdy hybrydy premierowo wjechały na stację Szczecin Główny.
- Jesteśmy pierwszym województwem w Polsce, które posiada taki tabor. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, z napędem elektrycznym, a tam, gdzie jest to niezbędne, z napędem diesla. To pierwsze hybrydy na Pomorzu Zachodnim, ale w przyszłości będzie ich więcej - zapowiedział marszałek Olgierd Geblewicz.

Napęd diesla będzie wykorzystywany na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Bimodalne 36WEh wyposażone są w silniki trakcyjne, które mogą być zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu, jak również za pomocą jednostki napędowej Newag-Pack, którą tworzy silnik spalinowy (spełniający normę emisji spalin "Stage 3B") i generator prądu. W łatwy sposób można zmienić sposób zasilania silników elektrycznych i kontynuować jazdę.

Hybrydy w barwach Pomorza Zachodniego kursują m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka, przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek. Dwunapędowe pociągi przydać się mogą również do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej czy usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

Hybrydowy duet - Bursztynowy i Zielony - bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukował nowosądecki Newag. Dwunapędowa nowość prapremierową prezentację miała we wrześniu 2019 roku. Umowę na zakup pojazdów przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisano 16 lipca 2020 r. Zamówienia zostało zrealizowane ekspresowo.

- Bardzo się cieszę, że pierwsze hybrydy są w Zachodniopomorskiem. Nasza współpraca, już kilkuletnia, doprowadziła do tego, że są tu już 42 pojazdy typu Impuls. Gdyby ustawić je jeden za drugim, byłyby to trzy kilometry Impulsów - zauważył prezes spółki Newag, Zbigniew Konieczek, który przyjechał do Szczecina na prezentację pociągów. - Podziękowania dla pana marszałka, dla pani dyrektor Jadwigi Rajkiewicz [Wydział Infrastruktury i Transportu UMWZ] za bardzo proekologicznie podejście do transportu, za to że wykorzystujecie możliwości tego nowoczesnego taboru - mówił prezes Zbigniew Konieczek.

28 października 2020 r. bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh, o oznaczeniu kolejowym EN63H, otrzymały homologację (dopuszczenie do eksploatacji - świadectwo wydane przez Urząd Transportu Kolejowego). Później były testowane na kilku trasach w Polsce i regionie, przyciągając uwagę miłośników kolei. Wyróżnia je nie tylko napis "HYBRYDY", ale też bardzo efektowne malowanie. Jeden skład zachwyca kolorami bursztynu i już zyskał taką nieoficjalną nazwę. Drugi nawiązuje kolorystyką do "zielonego regionu", jakim jest Pomorze Zachodnie, produkowanej tu zielonej energii i zachwycającej przyrody (2021 to Rok Ekologiczny w województwie zachodniopomorskim). Wjeżdżając na stację, będzie zwracał uwagę intensywnie limonkowym przodem, ale podróżnym na pewno spodobają się też zielone, błękitne i niebieskie akcenty na białym kadłubie.

Skład ma długość 59,3 m; szerokość 2,84; wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t.
A co w środku? 142 stałe miejsca siedzące, 8 uchylnych, 160 miejsc stojących; miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska - klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne, do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc. Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.

Bimodalny zespół trakcyjny posiada też nowoczesne urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty. W razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia - w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ponadto 36 WEh wyposażony jest w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego, który umożliwia poruszanie się pojazdów kolejowych pomiędzy państwami, bez konieczności zatrzymywania się na granicach.

Hybrydy, które jeżdżą w barwach Pomorza Zachodniego to bezpieczeństwo, ale i dynamika. Prędkość maksymalna: 160 km/h, na silnikach spalinowe: 120 km/h. Moc: 1600 kW; dwa silniki diesel 390 kW. Przyspieszenie (w zakresie od 0 do 40 km/h) w stanie obciążonym: ≥ 0,4 m/s2 silniki spalinowe, ≥ 1,1 m/s2 silniki elektryczne.

Koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł brutto (dofinansowanie unijne: 17 mln 36 tys. 680 zł). Umowa z NEWAG S.A. zawiera opcję kupna kolejnych dziesięciu hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto. Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Źródło: wzp.pl

Czytaj również:
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.