Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-02-14 14:15
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Szykuje się podniebna walka: ekolodzy chcą ograniczyć ruch lotniczy, przewoźnicy ani o tym myślą

Szykuje się podniebna walka: ekolodzy chcą ograniczyć ruch lotniczy, przewoźnicy ani o tym myślą

Rządy na całym świecie wydały miliardy na wsparcie linii lotniczych w czasie pandemii. Tymczasem lotnictwu zagraża już kolejny kryzys - klimatyczny.

Przed pandemią loty biznesowe generowały nawet 60-70 proc. przychodów linii lotniczych, choć dostarczały 12 proc. wszystkich podróżnych. Tymczasem teraz biznes przeniósł się do świata wirtualnego i prawdopodobnie - przynajmniej częściowo - w nim pozostanie.

W 2020 roku liczba wszystkich pasażerów, również tych korzystających z lotów w celach turystycznych, znacząco spadła. Na całym świecie o ponad połowę mniej ludzi latało, a linie lotnicze straciły 370 miliardów dolarów - czyli tyle, ile była warta w zeszłym roku cała gospodarka ultrabogatej Norwegii albo 100-milionowego Egiptu.

Branża, pomimo zastrzyków gotówki od rządów, zwalnia pracowników. Jak ostrzega International Air Transport Association, w 2021 roku nadal zagrożonych jest 1,3 mln miejsc pracy w tym sektorze. Jednak sama doraźna pomoc nie wystarczy - bo przed lotnictwem jeszcze większe wyzwania niż pandemia.

W Polsce sektor lotniczy zatrudnia bezpośrednio 67 tysięcy osób (pośrednio prawie 180 tysięcy). Jego pracownicy powinni móc liczyć na pomoc w czasach pandemii, podobnie jak przedstawiciele innych branż. Krótkoterminowa pomoc branży w kryzysie jest zrozumiała, ale problem stanowi brak warunkowości oraz wizji odbudowy sektora w nowych warunkach po pandemii. Zwłaszcza z punktu widzenia ochrony klimatu nie powinna ona zakładać powrotu do "business as usual" - wskazuje dr Jakub Zawieska. W czym więc leży problem?

Opinię o potrzebie warunkowości pomocy publicznej podzielają autorzy raportu "Szybka i sprawiedliwa transformacja lotnictwa - w stronę mobilności sprawiedliwej dla klimatu" autorstwa lotniczych związków zawodowych PSC i sieci organizacji prośrodowiskowych Stay Grounded.
"Próby powrotu do systemu transportu bazującego na wysokich prędkościach i paliwach kopalnych bardzo szybko doprowadzą do katastrofy. Bądźmy realistami - lotnictwo musi ulec zmianie, albo w sposób zaplanowany, albo w wyniku załamania. Wybierzmy zatem tę pierwszą opcję" - uważa Magdalena Heuwieser z sieci Stay Grounded.

Lotnictwo, gdyby było państwem, mieściłoby się w gronie 10 największych emitentów CO2 - z emisjami rocznymi powyżej 900 mln ton CO2 rocznie (dane na 2018 rok). W dodatku emisje tego sektora przed pandemią stale rosły - o 5.7 proc. rocznie.
Latanie jest więc kosztownym nawykiem z punktu widzenia emisji CO2. Jest także niesprawiedliwe społecznie, bo za połowę wszystkich emisji z lotnictwa odpowiada zaledwie 1 proc. najbogatszych ludzi na świecie - aż 80 proc. ludzkości nigdy nie leciało samolotem.

Zmiany w ruchu lotniczym, które wywołała pandemia, prawdopodobnie przynajmniej do pewnego stopnia są trwałe. Na co powinny więc zostać przeznaczone środki na ratowanie branży - przetrwanie czy transformację?

Międzynarodowa organizacja zrzeszająca branżę lotniczą, International Air Transport Association, do problemu dekarbonizacji sektora podchodzi raczej od strony rozwoju niskoemisyjnych technologii niż transformacji modelu biznesowego.

Co więcej, organizacja lotnicza nie zgadza się z działaczami proekologicznymi, że da się przeprowadzić transformację bez ograniczania ruchu lotniczego,
IATA uważa, że lotnictwo może osiągnąć neutralność klimatyczną do 2060 roku. Przy tym do 2050 - zmniejszyć swoje emisje o połowę bez ograniczania ruchu.

Jak planuje to zrobić? stawia raczej na optymalizację pracy, inwestycje w kredyty węglowe (carbon offset), a także rozwój samolotów elektrycznych i wodorowych. Chce, żeby takie samoloty latały już w 2035 roku.

IATA stawia też na bardziej zielone paliwa. Wśród nich jest na przykład paliwo SAF (ang. sustainable aviation fuel), które według branży w cyklu życia emituje 80 proc. mniej gazów cieplarnianych niż tradycyjne paliwa. Obecnie jednak korzysta z niego mniej niż 0,1 proc. samolotów.

LOT ku zeroemisyjności
Polskie Linie Lotnicze LOT również postrzegają dekarbonizację lotnictwa raczej jako zmianę technologiczną.
"W ciągu ostatnich lat inwestowaliśmy w nowoczesną flotę, która dzięki zaawansowanej technologii i nowoczesnym silnikom pozwala na mniejsze zużycie paliwa i obniżenie poziomu emisji CO2 do atmosfery. Wspieramy też inicjatywy zmierzające do jak najszybszego uruchomienia systemu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky), co pozwoliłoby na optymalizację tras i skrócenie czasów przelotów, a w efekcie prowadziłoby do ograniczenia emisji CO2" - podało Biuro Prasowe LOT w odpowiedzi na pytanie 300Gospodarki o plany dekarbonizacji przewoźnika.

LOT, podobnie jak IATA, stawia również na technologie związane z pochłanianiem wyemitowanego dwutlenku węgla oraz paliwa przyszłości, takie jak SAF.
"Dalsze działania spółki skupiają się na optymalizowaniu wszystkich aspektów wpływających na przebieg lotu, aby w efekcie w jak największym stopniu zminimalizować emisję CO2. W strategii spółki jest także dążenie do możliwości wykorzystania alternatywnego paliwa lotniczego (SAF), dlatego PLL LOT nieustannie uczestniczy w konsultacjach dotyczących wdrożenia SAF na szerszą skalę w Unii Europejskiej" - wskazuje LOT.

Ponieważ zielone technologie dla lotnictwa nadal jeszcze raczkują, często pojawiają się głosy, że dekarbonizacja bez redukcji ruchu lotniczego, raczej się nie uda.

Dlatego autorzy raportu Stay Grounded uważają, że to świat będzie musiał ograniczyć liczbę lotów, a pakiety naprawcze po pandemii powinny bezpośrednio finansować sprawiedliwą transformację sektora.
"To dobry moment do przyśpieszenia zielonej transformacji tej branży. Jest ona nieunikniona, a presja klimatyczna na sektor lotniczy będzie z roku rosła, także po zakończeniu pandemii" - stwierdził dr Jakub Zawieska.

Twórcy raportu chcą, by subsydia dla branży zostały przeznaczone na programy zmiany kwalifikacji zawodowych. Od brytyjskich linii lotniczych oczekują stworzenia miejsc pracy w sektorach bezpiecznych dla klimatu oraz wspieranie alternatyw dla lotów i turystyki masowej.
"Musimy skupić się na turystyce lądowej i lokalnej, opartej o zasady zrównoważonego rozwoju, poszanowanie dla planety i bardziej zrównoważoną mobilność" - wskazuje Carlos Martinez, członek Sekretariatu ds. Środowiska w Konfederacji Zawodowej Komisji Pracowniczych, współtworzącej raport.

W Polsce jak na razie nikt o takich planach głośno nie mówił.

Źródło: 300gospodarka.pl

Czytaj również:
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.