Pozwolenie na użytkowanie GDDKiA otrzymała dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa.
Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej.
Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.
Ekspresówka w liczbach
Prace przy budowie odcinka pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa trwały 37 miesięcy.
S3 to droga dwujezdniowa wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny.
W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka.
Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Obszar budowy obejmował powierzchnię około 200 ha, a łączna powierzchnia przykryta asfaltową nawierzchnią wynosi ponad 450 tys. m2. Budowa wymagała wykonania prawie 2 mln m3 wykopów i nasypów. Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano 21 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 4,5 km, co stanowi prawie 30 proc. długości odcinka.
W zakresie ochrony środowiska wykonano 13 przejść dla zwierząt małych i średnich, równocześnie 11 największych wiaduktów pełni funkcję dolnych przejść dla zwierząt dużych. Wybudowano około 9,3 km ekranów akustycznych oraz ponad 10 km ogrodzeń dla płazów.
Wartość całego zadania to ponad 1,1 mld zł, łącznie m.in. z kosztami opracowań projektowych, nadzoru i badań archeologicznych, wykupem gruntów i samą realizacją robót.
Łączymy Bałtyk z Sudetami i nie tylko
Wraz z zakończeniem w przyszłym roku budowy tunelowego odcinka S3 oraz pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikowane zostaną porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami.
Ułatwi to międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską.
Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
Dofinansowanie unijne
Budowa S3 od Kamiennej Góry do Lubawki (granica państwa) została dofinasowana środkami Unii Europejskiej w ramach umowy obejmującej realizację czterech odcinków od Legnicy do Lubawki.
Wartość całkowita projektu wynosi 3 694 508 698,99 zł, z czego dofinansowanie unijne to 817 858 431,98 zł.
Organizacja ruchu na S3
W przyszłym roku udostępniony do ruchu zostanie odcinek Bolków - Kamienna Góra.
Do tego czasu wjazd od północy na oddany dziś odcinek będzie możliwy z DK5 na węźle Kamienna Góra Północ. Na kolejnym węźle tj. Kamienna Góra Południe dostępne będą wszystkie relacje dla kierujących.
Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy zostaną przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369).
Dla pojazdów poruszających od granicy obecną DK5 wjazd na drogę S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Na węźle Kamienna Góra Północ pojazdy zostaną przekierowane na istniejący odcinek DK5 w kierunku Bolkowa.
Dla pojazdów ciężarowych obowiązują istniejące ograniczenia tonażowe na granicy w miejscowości Lubawka (obecna DK5) do 9 ton dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) oraz na DW369 do 12 ton dmc. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t dmc, kierujące się do Lubawki, powinny zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na obecną DK5. Z uwagi na powyższe ograniczenia samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t dmc kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.