Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2023-06-15 18:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Lotnictwo zeroemisyjne w 2050 roku?

Lotnictwo zeroemisyjne w 2050 roku?

Linie lotnicze tankują sporo zrównoważonego paliwa, producenci samolotów pracują nad technologicznymi nowinkami, aby samoloty były lżejsze, a silniki oszczędniejsze. Cel wyznaczony na połowę XXI w. został potraktowany poważnie.

Ale przygotowania kosztują. Droższe są ekologiczne samoloty, bo Boeing, Airbus i Embraer muszą dostosować się do oczekiwań klientów. Emisje można obniżyć poprzez optymalizację tras przelotów, aby latały maksymalnie krótkimi trasami. Przydatne będzie także przeorganizowanie obsługi naziemnej.

Koszty, koszty, koszty
Ekologiczne zmiany w transporcie lotniczym już obciążają budżety przewoźników, dlatego bilety lotnicze są droższe, a ceny będą nadal rosnąć. Zrównoważone paliwo, czyli SAF, które coraz więcej przewoźników dodaje do kerozyny, kosztuje 2–4 razy więcej niż to produkowane z ropy naftowej. – Gdybyśmy teraz chcieli tankować SAF do samolotów latających na naszych połączeniach atlantyckich, dopłata paliwowa od każdego pasażera sięgnęłaby 400 dol. za rejs w jedną stronę. Nie każdy zgodzi się bądź będzie mógł tyle zapłacić – ostrzega Carsten Spohr, prezes Grupy Lufthansa, jednej z dominujących grup lotniczych na rynku europejskim.

Szacuje się, że dekarbonizacyjne wysiłki linii lotniczych zwiększą ich koszty operacyjne do roku 2050 od 8 do nawet 18 proc., a to znacząco ograniczy zyskowność.

Linie lotnicze są w stanie wyeliminować 70 proc. emisji do roku 2050 tylko dzięki poprawie efektywności energetycznej i wykorzystaniu SAF – czytamy w najnowszym raporcie Bain & Company przygotowanym specjalnie na tegoroczne walne zgromadzenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

SAF to nie wszystko, co wesprze przewoźników w dążeniu do „zera”. Dojdą samoloty z napędem elektrycznym, które polecą na krótkich dystansach, kolejną opcją jest wodór. Wydaje się, że paliwa alternatywne pomogą w cięciach emisji o  5 proc. Zapewne pojawią się kolejne technologie, bo działy badań i rozwoju w koncernach aeronautycznych pracują nad kolejnymi rozwiązaniami.

Musimy wykorzystać absolutnie każde dostępne narzędzie, żeby doprowadzić do wyznaczonego celu – mówi Marie Owens Thomsen, główna ekonomistka IATA. 

Na mapie drogowej, która prowadzi do zeroemisyjności, są trzy podstawowe punkty:

● linie muszą drastycznie zmniejszyć ilość energii niezbędnej do latania;

● zmienić paliwo na ekologiczne;

● uczestniczyć w wychwytywaniu dwutlenku węgla, który nadal emitują.

– Potrzebne są zmiany w technologiach, finansowaniu, polityce, działalności operacyjnej oraz infrastrukturze dla lotnictwa – podkreśla Marie Owens Thomsen.

Dwa procenty za dwa lata
W Unii Europejskiej zasady są jasne. W programie ReFuelEU Aviation, który ma obowiązywać od roku 2025, każdy przewoźnik będzie miał obowiązek tankowania paliwa z 2-procentową domieszką SAF. Wraz z upływem czasu ta domieszka będzie rosła i w roku 2050 osiągnie udział 70-procentowy.

Przewiduje się, że do 2050 r. globalne dostawy zrównoważonych paliw lotniczych osiągną 135 mln ton metrycznych.

Jest możliwość produkowania paliwa syntetycznego, ale aby można było je uznać za zrównoważone, energia elektryczna wykorzystywana do tej produkcji musi pochodzić ze źródeł odnawialnych, jak słońce i wiatr. 

Niestety, już wiadomo, że dostawy zielonej energii elektrycznej będą ograniczone w nadchodzących dziesięcioleciach. Nawet gdyby udało się zwiększyć produkcję, bardziej opłaca się wykorzystywać zieloną energię do wyłączania wysokoemisyjnych źródeł energii, takich jak elektrownie węglowe i gazowe, niż wykorzystywać ją do produkcji e-paliw.

Czy przewoźnicy są przygotowani?
LOT ma plan, by od 2025 r. PKN Orlen dostarczał mu paliwo SAF wytwarzane w płockiej rafinerii z tzw. posmażalniczych olejów spożywczych. Technologia, którą wykorzysta Orlen, pozwoli na ograniczenie do 80 proc. emisji w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym.

Martin Gauss, prezes łotewskich linii lotniczych Air Baltic, jest przekonany, że oprócz SAF w osiągnięciu wyznaczonych limitów pomoże mu flota oszczędnych airbusów A220. – To jest do wykonania – mówi.

Lufthansa zaczęła od prób odwołania się do wrażliwości swoich pasażerów, zachęcając ich do dopłacania za emisje, ale to nie podziałało. Teraz w ofercie linia ma „zieloną taryfę”, w przypadku rejsów europejskich jest to 50–60 euro więcej, niż wynosi najniższa taryfa ekonomiczna. W „zielonej” bezkosztowo można zmieniać daty podróży, co "normalnie" kosztowałoby nawet 100 euro, a w przypadku najtańszych biletów jest niemożliwe. Bonusem jest dodatkowych 20 proc. punktów statusowych w programie Miles&More.

Przewoźnicy zrobili sporo, aby to, co znajduje się na pokładzie, było jak najlżejsze, a plastik pojawia się tylko wtedy, kiedy nie można go zastąpić. Fotele dla pasażerów stały się znacznie cieńsze niż kiedyś, ale i  znacznie mniej wygodne.

Analizy Bain & Company pokazują, że linie lotnicze mogą zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o 43 proc. dzięki oszczędności paliwa przy takich cyklach wymiany samolotów i usprawnieniach operacyjnych, jakie teraz obowiązują. Nowa generacja silników i ulepszeń konstrukcji samolotów zapewniłaby 80 proc. wzrostu wydajności, resztę przyniosłyby wysiłki na rzecz optymalizacji operacji lotniczych i naziemnych. Aby uzyskać poprawę, linie lotnicze musiałyby jednak drastycznie przyspieszyć cykle odnawiania floty. To wydaje się trudne, bo wymiana floty szybsza, niż dzieje się to obecnie, jest mało prawdopodobna z uwagi na biznesowe uzasadnienie amortyzacji inwestycji w samoloty. Warto też brać pod uwagę, że producenci już mają potężne kłopoty z terminowością wywiązywania się z zamówień. Dzisiaj 6-miesięczne opóźnienie dostawy nowego samolotu jest uważane za dostawę w terminie.

Superdroga porażka
A co będzie, jeśli transformacja ekologiczna okaże się zbyt droga bądź technologie nie będą gotowe na czas? Wtedy podróże lotnicze znów staną się przywilejem najbogatszych, a popyt na przeloty spadnie, co nie leży w interesie żadnego kraju.

Dlatego data 2050 nadal obowiązuje.

Źródło: klimat.rp.pl

Wybierz swoje CIRE

Przeczytaj

1. Sejmowa komisja pozytywnie o poprawkach do projektu zmiany Prawa energetycznego

2. Cyfrowy Polsat udzieli PAK-PCE do 175 mln zł pożyczki na sfinansowanie realizacji projektu wiatrowego

3. Rząd za uproszczeniem wydatkowania funduszy UE na ultraszybki internet


Obejrzyj

1. Raen ogłasza nową strategię, rozmowa z Prezesem spółki Raen 

2. Na czym polega współpraca z firmą DB Energy?


Posłuchaj

1. CIRE Podcast: Adam Wachowski, Manager Departamentu Badawczo-Rozwojowego, ENMARO


Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.