Parametry jednostki:
Administracja morska zyska niebawem nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 r. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
Pod koniec października 2022 r. położono stępkę, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac wynosi ponad 70 proc. Jednostka powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 r. — powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych, których dostawa nastąpi wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. URSA będzie miała ok. 62 m długości, 12 m szerokości oraz zanurzenie do 3,9 m. Będzie w stanie pogłębiać dno maksymalnie do 18 metrów poniżej poziomu wody.
Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowego produktu z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! — powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.
Trwa budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną
Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września 2022 roku oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg, jest zaawansowany w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się jeszcze w 2023 r. W maju 2023 r. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
Redaktor Naczelny CIRE
Analityk i komentator gospodarczy
Twitter | LinkedIn
Komentarze dla innych mediów, prowadzenie wydarzeń
j.pietruszynski@cire.pl
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.