Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-11-23 08:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Ruszył wyczekiwany program "Mój elektryk" dla firm i instytucji

Ruszył wyczekiwany program "Mój elektryk" dla firm i instytucji

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął nabór wniosków o dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych od podmiotów innych niż osoby fizyczne. Jednocześnie NFOŚiGW poinformował o podwyższeniu tegorocznego budżetu programu o 200 mln zł, do 700 mln zł.

Od poniedziałku 22 listopada 2021 roku mali przedsiębiorcy, firmy, organizacje pozarządowe, samorządy, związki wyznanione i inne podmioty prawne mogą składać wnioski o dotację na zakup auta elektrycznego w ramach programu “Mój elektryk”. 

Elektryfikacja floty samochodowej to szybko postępujący trend. Jak podaje Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA), liczba pojazdów czysto elektrycznych (BEV, Battery Electric Vehicle) i hybrydowych (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle) na świecie przekroczyła 10 milionów. Polska – choć do tej pory znajdowała się w tyle elektromobilnej rewolucji – zaczyna nadganiać stracony czas. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) z końca września 2021 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 31 633 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziewięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 897 sztuk.

Ta liczba będzie rosnąć jeszcze szybciej, ponieważ Polacy – zarówno, jako klienci prywatni, jak i firmowi – chcą kupować elektryki. „Indeks rynku moto VWFS” – cykliczne badanie przeprowadzane na reprezentatywnej grupie Polaków – wskazuje, że w ostatnim czasie wzrosła liczba osób deklarujących kupno elektryka. Spośród kierowców, którzy w badaniu zadeklarowali zamiar zakupu samochodu w ciągu najbliższych 3 miesięcy, co czwarty (26%) wyraził zainteresowanie autem elektrycznym. Dla niemal połowy z nich (49%) argumentem przemawiającym za rozważaniem takiej decyzji okazała się możliwość skorzystania z dofinansowania i ulg przy zakupie.

Potwierdzeniem zainteresowania jest też fakt, że od lipca w ramach programu „Mój Elektryk” dla klientów indywidualnych wpłynęło ok. 1000 wniosków o dotację na łączną kwotę 20 mln zł.

Mój Elektryk dla firm - pytania i odpowiedzi

Przyjrzyjmy się najważniejszym elementom uruchomionego programu, który jest trzecim i ostatnim komponentem projektu wspierającego rozwój elektromobilności w Polsce – po wcześniejszym zapewnieniu dotacji dla indywidualnych nabywców „elektryków” oraz włączeniu do programu banków i firm leasingowych zainteresowanych dystrybucją dopłat do leasingu pojazdów zeroemisyjnych.

Do kiedy można składać wnioski?

Przedsiębiorstwa i podmioty instytucjonalne mogą ubiegać się o bezzwrotne dotacje do zakupu samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem (kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e) do 30 września 2025 r., o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet programu „Mój elektryk”.

Jakie są kwoty dopłaty i limity cen dla firm?

Takie same jak w przypadku nabywców indywidualnych, tj. 18 750 zł oraz 27 000 zł. Różnice dotyczą jedynie warunków, na jakich dana kwota może być przyznana przedsiębiorcy. Firmy, którym zależy na maksymalnym poziomie dofinansowania, muszą zadeklarować roczny przebieg nie niższy niż 15 tys. km. W przypadku niższego przebiegu maksymalna kwota dopłaty to pierwszy próg: 18 750 zł.

Ponadto, w przeciwieństwie do nabywców indywidualnych, którzy posiadają Kartę Dużej Rodziny (brak górnego ograniczenia ceny kupowanego auta zeroemisyjnego), firmy zainteresowane nabyciem z dopłatą osobowego auta elektrycznego nie mogą przekroczyć na fakturze ceny 225 tys. zł. Uwaga! W przypadku, gdy przysługuje nam odliczenie podatku VAT, kwota widniejąca na fakturze może być wyższa. Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez NFOŚiGW dla przedsiębiorców odliczających 50 proc. VAT maksymalna kwota na fakturze to 248 205 zł brutto, a w przypadku, gdy możemy odliczyć 100 proc. VAT jest to 276 760 zł.

Na większy poziom dopłaty mogą liczyć podmioty prawne zainteresowane nabyciem zeroemisyjnego auta dostawczego. W takim przypadku dotacja, w zależności od zadeklarowanego przebiegu rocznego wyniesie do 20 proc. lub 30 proc. kosztów kwalifikowanych nabycia tego typu pojazdu, ale nie więcej niż 50 tys. zł (w przypadku braku deklaracji przebiegu) lub 70 tys. zł (gdy zadeklarujemy przebieg nie mniejszy niż 15 000 km rocznie). Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców zainteresowanych elektrycznym dostawczakiem jest też fakt, że w przypadku tego typu pojazdów nie ma limitu cenowego.

Jaki samochód elektryczny dla firmy do 100 tys. zł?

Poniżej podajemy listę modeli osobowych samochodów elektrycznych, których cena wraz z dopłatą uzyskaną z programu “Mój elektryk” nie przekroczy pułapu 100 tys. zł brutto. Podajemy trzy rodzaje cen: producencką, po mniejszej dopłacie i po maksymalnej dopłacie. Należy pamiętać, że są to kwoty bazowe, za najniższy poziom wyposażenia danego modelu – jakikolwiek dodatek (np. lepsze wyposażenie, mocniejszy napęd, większa bateria itp.) podnoszą poniższe ceny.

  • Dacia Spring: 77 900 zł (po dotacji: 59 150 zł lub 50 900 zł)
  • Smart EQ fortwo: 96 900 zł (po dotacji: 78 150 zł lub 69 900 zł)
  • Smart EQ forfour: 98 400 zł (po dotacji: 79 650 zł lub 71 400 zł)
  • Fiat 500: 99 500 zł (po dotacji: 80 750 zł lub 72 500 zł)

Jak widać, bez względu na deklarowany przebieg, do wyboru mamy jedynie pięć modeli w przypadku 100-tysięcznego progu kwotowego. Jeżeli przedsiębiorca zadeklaruje przebieg nie niższy niż 15 000 km rocznie, do puli aut kosztujących de facto mniej niż 100 tys. zł zmieszczą się jeszcze następujące modele:

  • Nissan Leaf: 123 900 zł (po dotacji: 105 150 zł lub 96 900 zł)
  • Renault Zoe: 124 900 zł (po dotacji: 106 150 zł lub 97 900 zł)
  • Peugeot e-208: 125 900 zł (po dotacji: 107 150 zł lub 98 900 zł)
Jaki elektryczny samochód osobowy dla firmy do 150 tys. zł?

W przypadku, gdy budżet rośnie do kwoty 150 tys. zł wybór staje się zauważalnie większy – nie dość, że możemy wybierać wcześniej wymienione modele w lepszych wersjach wyposażeniowych i np. z większymi pakietami akumulatorów (większy zasięg), to jeszcze rynek oferuje następujące modele mieszczące się w tym progu:

  • Opel Corsa-e: 132 490 zł (po dotacji: 113 740 zł lub 105 490 zł)
  • Citroën ë-Berlingo: 137 140 zł (po dotacji: 118 390 zł lub 110 140 zł)
  • Citroën ë-C4: 137 400 zł (po dotacji: 118 650 zł lub 110 400 zł)
  • Opel Mokka-e: 139 900 zł (po dotacji: 121 150 zł lub 112 900 zł)
  • Kia e-Soul: 139 900 zł (po dotacji: 121 150 zł lub 112 900 zł)
  • Mini Electric: 143 300 zł (po dotacji: 124 550 zł lub 116 300 zł)
  • Mazda MX-30: 146 400 zł (po dotacji: 127 650 zł lub 119 400 zł)
  • Peugeot e-2008: 150 400 zł (po dotacji: 131 650 zł lub 123 400 zł)
  • Hyundai Kona Electric: 150 090 zł (po dotacji: 132 150 zł lub 123 900 zł)
  • Kia e-Niro: 152 990 zł (po dotacji: 136 450 zł lub 125 990 zł)
  • Honda e: 155 200 zł (po dotacji: 136 450 zł lub 128 200 zł)
  • Volkswagen ID.3: 157 090 zł (po dotacji: 138 340 zł lub 130 090 zł)
  • Opel Combo e-Life: 159 150 zł (po dotacji: 140 400 zł lub 132 150 zł)
  • DS 3 Crossback e-Tense: 162 900 zł (po dotacji: 144 150 zł lub 135 900 zł)
  • Cupra Born: 167 900 zł (po dotacji: 149 150 zł lub 141 900 zł)
Jeżeli przedsiębiorca zadeklaruje przebieg nie niższy od 15 tys. km rocznie, w kwocie 150 tys. zł uda się kupić jeszcze jeden model:
  • BMW i3: 169 700 (po dopłacie: 150 950 lub 142 700 zł
Jaki osobowy samochód elektryczny dla firmy do 200 tys. zł?

Przy podniesieniu budżetu (z uwzględnieniem dotacji) do 200 tys. zł do puli aut dostępnych wchodzą jeszcze następujące modele:

  • KIA EV6: 179 900 zł (po dotacji: 161 150 zł lub 152 900 zł)
  • Hyundai Ioniq: 180 200 zł (po dotacji: 161 450 zł lub 153 200 zł)
  • Škoda Enyaq iV: 184 400 zł (po dotacji: 165 650 zł lub 157 400 zł)
  • Hyundai Ioniq 5: 189 900 zł (po dotacji: 171 150 zł lub 162 900 zł)
  • Volkswagen ID.4: 198 590 zł (po dotacji: 179 840 zł lub 171 590 zł)
  • Opel Vivaro-e kombi: 198 950 zł (po dotacji: 180 200 zł lub 171 950 zł)
  • Mercedes EQA: 199 900 zł (po dotacji: 181 150 zł lub 172 900 zł)
  • Volvo XC40 Recharge: 199 900 zł (po dotacji: 181 150 zł lub 172 900 zł)
  • Audi Q4 e-tron: 200 590 zł (po dotacji: 181 840 zł lub 173 590 zł)
  • Opel Zafira e-Life: 211 250 zł (po dotacji: 192 500 zł lub 184 250 zł)
  • Lexus UX 300e: 214 900 zł (po dotacji: 196 150 zł lub 187 900 zł)
  • Ford Mustang Mach-E: 216 120 zł (po dotacji: 197 370 zł lub 189 120 zł)

Poniższe modele mieszczą się w założonym budżecie 200 tys. zł tylko pod warunkiem, że przedsiębiorca-wnioskodawca zadeklaruje roczny przebieg nie niższy niż 15 000 km:

  • Tesla Model 3: 219 990 zł (po dotacji: 201 240 zł lub 192 990 zł)
  • Peugeot e-Traveller: 222 700 zł (po dotacji: 203 950 zł lub 195 700 zł)
  • Citroën ë-Spacetourer: 222 700 zł (po dotacji: 203 950 zł lub 195 700 zł)
Droższe pojazdy przekraczają już wspomniany wcześniej próg kwotowy dla programu “Moj elektryk” kierowanego dla firm, czyli 225 tys. zł brutto. W takim przypadku na dopłatę za auto osobowe już nie można liczyć.

Czy w ogóle opłaca się kupić elektryka do firmy?

To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Rekomendacje dla Zarządów muszą składać również osoby odpowiedzialne za zakupy flotowe. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie Państwo w profesjonalnej analizie przygotowanej przez Agencję Rynku Energii ARE S.A.

Zamawiając raport pt. "Elektromobilność w mojej firmie" otrzymujecie Państwo odpowiedź na najważniejsze pytanie: Elektryk - czy to się opłaca?  Ponadto otrzymujemy rekomendację dotyczącą samochodów elektrycznych dostępnych na rynku i odpowiednich do potrzeb naszej firmy. Raport jest dedykowany, co oznacza, że przygotowujemy go w oparciu o dane z Twojej firmy.

Raport przedstawia informacje na temat:

  • jakie wydatki potrzebne są na stworzenie floty samochodowej,
  • sytuacji na rynku samochodów elektrycznych,
  • jakie samochody spalinowe użytkowane przez przedsiębiorstwo można opłacalnie zastąpić samochodami elektrycznymi,
  • infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych,
  • sposobu finansowania aut elektrycznych, oraz
  • opis krajowych planów na temat elektromobilności.
Zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego i zamówienia takiego raportu dla swojej firmy

Gdzie można naładować samochodód, czy ładowarka jest w pobliżu naszej firmy?

Pojazdy elektryczne (baterie) można ładować na różne sposoby: za pomocą prądu zmiennego, płynącego w sieci 230 V (stacje wolnego ładowania lub „gniazdka”) albo za pomocą prądu stałego DC (stacje szybkiego ładowania).

Aktualizowaną ewidencję ogólnodostępnych stacji ładowania prowadzi Urząd Dozoru Technicznego 

Lista stacji ładowania jest na tej stronie internetowej

Czy są inne, wymierne, korzyści z posiadania elektryka w firmie?

Dzięki zmianom w prawie, m.in. Ustawie o elektromobilności, kupujący auta elektryczne są zwolnieni z akcyzy, a użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą korzystać z buspasów i nie płacą za parkowanie w strefach płatnego parkowania.



W kontekście rozwoju elektromobilności polecamy również

1. Shell uruchomił ładowarki Ionity na dwóch kolejnych stacjach

2. Prezes URE wyznaczył operatorów i dostawców usług stacji ładowania w 6 kolejnych miastach

3. Grupa energetyczna Tauron, która od 2018 r. rozbudowuje sieć ładowarek samochodów elektrycznych, uruchomiła setną stację ładowania pojazdów. Cztery najnowsze ładowarki, działające w ramach programu Operator, udostępniono w woj. śląskim: w Pyrzowicach, Wiśle, Cieszynie i Bielsku-Białej.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.