KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
Rozporządzenia określają:
(i) szczegółowe kryteria kwalifikacji energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji paliw transportowych (paliwa odnawialne ciekłe lub gazowe inne niż biopaliwa i pozyskane z innych źródeł niż biogaz i biomasa) jako w pełni odnawialnej
i
(ii) sposób obliczania emisji gazów cieplarnianych tych paliw.
Regulacja stanowi konkretyzację działań UE na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej, w tym także poprzez rozwój wodoru, którego produkcja zgodnie ze strategią wodorową ma już w 2024 r. osiągnąć 1 mln ton.
Ponadto, warto zwrócić uwagę na fakt, że aby dana działalność (w tym m.in. w sektorze transportu i produkcji wodoru) mogła zostać uznana za zgodną z unijną taksonomią, musi przede wszystkim wykazać ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
Rozporządzenie delegowane w zakresie kryteriów kwalifikacji energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji paliw transportowych jako w pełni odnawialnej
Przedmiot regulacji
Pierwsze rozporządzenie delegowane określa szczegółowe zasady kwalifikacji energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji (na terytorium Unii i poza nim) odnawialnych płynnych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego (w drodze elektrolizy i innych sposobów produkcji) jako w pełni odnawialnej.
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie
Rozporządzenie ma zastosowanie do producentów paliw w państwach członkowskich UE i państwach trzecich, którzy mogą korzystać z krajowych lub międzynarodowych dobrowolnych systemów certyfikacji uznanych przez Komisję w celu wykazania zgodności produkowanych paliw z niniejszym rozporządzeniem.
Zasady kwalifikacji energii elektrycznej jako w pełni odnawialnej:
Producent paliwa przedstawia dowody potwierdzające, że:
Warto wskazać, iż w obecnym stanie prawnym, w Polsce istnieje szereg barier prawnych uniemożliwiających w praktyce wdrożenie modelu dostaw energii za pomocą linii bezpośredniej. Zasady budowy oraz funkcjonowania takich linii podlegają jednak obecnie rewizji w ramach planowanej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne. Przepisy te docelowo zostaną zliberalizowane.
Producent paliwa może zakwalifikować energię elektryczną pobraną z sieci jako w pełni odnawialną, jeżeli:
Zasady kwalifikacji energii elektrycznej jako w pełni odnawialnej w przypadku niespełnienia ww. warunków
W przypadku niespełnienia powyższych warunków, producenci paliw mogą zakwalifikować energię elektryczną pobraną z sieci jako w pełni odnawialną, jeżeli instalacja wytwarzająca paliwo odnawialne znajduje się w obszarze rynkowym, w którym intensywność emisji energii elektrycznej jest niższa niż 18 gCO2eq/MJ, pod warunkiem spełnienia następujących kryteriów:
Zasada dodatkowości
Klauzula dodatkowości ma na celu zwiększenie produkcji energii odnawialnej z wykorzystaniem elektrolizerów wodoru.
Warunek dodatkowości uznaje się za spełniony, jeżeli producent paliwa:
Korelacja czasowa
Klauzula czasowa określa ramy czasowe wprowadzenia elektrolizerów wodorowych przy założeniu, że w ostatnich latach trwającej dekady, produkcja wodoru będzie charakteryzowała się większą skalą. Klauzula dodatkowości nie ma zastosowania do dnia 1 stycznia 2038 r. w odniesieniu do instalacji paliw odnawialnych oddanych do użytku przed dniem 1 stycznia 2028 r. Natomiast, do dnia 1 stycznia 2030 r. producenci wodoru będą mogli co miesiąc dostosować produkcję wodoru do zakontraktowanej energii odnawialnej.
Warunek korelacji czasowej uznaje się za spełniony:
Korelacja geograficzna
Klauzula geograficzna ma na celu produkcję wodoru tylko wtedy, kiedy dostępna jest wystarczająca ilość energii odnawialnej wytworzonej na danym terenie (lokalnie).
Warunek korelacji geograficznej uznaje się za spełniony, jeżeli producent spełnia co najmniej jedno z następujących kryteriów dotyczących lokalizacji elektrolizera wodoru:
Przedmiot regulacji
Drugie rozporządzenie delegowane w załączniku określa sposób obliczania emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia transportowych paliw odnawialnych i węglowych pochodzących z recyklingu z uwzględnieniem emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia paliw (w tym wodoru odnawialnego).
Celem rozporządzenia jest realizacja celu osiągnięcia co najmniej 14% udziału energii odnawialnej w transporcie do 2030 r. Producenci zobowiązani są do wykazania co najmniej 70% poziomu oszczędności emisji gazów cieplarnianych (warto zauważyć, że uznanie działalności w zakresie produkcji wodoru za zgodną z unijną taksonomią wymaga ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 73,4%).
Sposób obliczania intensywności emisji gazów cieplarnianych z produkcji i stosowania paliw odnawialnych lub paliw węglowych pochodzących z recyklingu, a także zasady obliczenia poziomu oszczędności energii zostały zawarte w załączniku do rozporządzenia delegowanego.
Poglądowo warto wskazać, że intensywność emisji gazów cieplarnianych docelowo będzie obliczana jako iloraz całkowitej emisji dla procesu oraz całkowitej ilości paliwa wynikającego z tego procesu [g CO2eq/MJ paliwa].
Całkowita emisja stanowi zaś sumę emisji m.in.:
– pomniejszoną o ograniczenie emisji wynikające z wychwytywania i geologicznego składowania dwutlenku węgla (CCS).
Wejście w życie
Projekty rozporządzeń znajdują się na wczesnym etapie procedury prawodawczej, a ich przyjęcie nastąpi najpóźniej w drugim kwartale br. Zgodnie z obecnym brzmieniem, rozporządzenia wejdą w życie 20. dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Analiza i komentarz:
Karolina Wcisło-Karczewska
Prawnik, radca prawny
Współpracuję z kancelarią Sołtysiński Kawecki & Szlęzak od 2022 r.
Specjalizuje się w doradztwie regulacyjnym na rzecz podmiotów działających na rynku energii elektrycznej, gazu, ciepła i paliw ciekłych. Doradza inwestorom realizującym projekty OZE i kogeneracyjne, w szczególności w zakresie systemów wsparcia. Brała udział w szeregu badań prawnych due diligence projektów energetyki odnawialnej. Sporządza i negocjuje umowy zawierane na rynku energetycznym, a także reprezentuje klientów w sporach regulacyjnych przed Prezesem URE i sądami powszechnymi. Praktyka obejmuje również doradztwo prawne na rzecz odbiorców przemysłowych w zakresie optymalizacji kosztów zakupu energii elektrycznej.
Aleksandra Pinkas
Młodszy prawnik
Współpracuję z kancelarią Sołtysiński Kawecki & Szlęzak od 2021r.
Specjalizuje się w prawie energetycznym w szczególności w zakresie regulacji dotyczących odnawialnych źródeł energii (przede wszystkim onshore i offshore) oraz w prawie klimatycznym. Doradza klientom sektora energetycznego, inwestorom OZE i wytwórcom. Posiada doświadczenie w przygotowywaniu projektów infrastrukturalnych dla podmiotów sektora OZE i gazowego.
Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w renomowanych kancelariach prawnych we Wrocławiu. Jest członkiem Zespołu badawczego ds. Transformacji Energetycznej i Zielonego Ładu na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz współorganizatorem corocznej konferencji naukowej, podejmującej problematykę dążenia do neutralności klimatycznej przez Polskę.
Współpracuje z DISE, think-tankiem energetycznym.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.