Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-12-27 13:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Modzelewski: Wymagający rok 2021

Modzelewski: Wymagający rok 2021

prof. Witold Modzelewski, Prezes Instytutu Studiów Podatkowych

W 2021 r. w budżecie było nadal widać skutki walki metodami fiskalnymi z pandemią, ale nastąpiło także ożywienie gospodarki oraz wzrost dochodów budżetowych. Niestety, rok 2021 r. przyniósł również nieoczkiwany wzrost inflacji, w tym znacząco wzrosły ceny paliw silnikowych.

Kryzys związany z pandemią stanowi od prawie dwóch lat unikatowe wyzwanie dla światowej gospodarki. W roku 2021 r. musieliśmy się zmierzyć ze skutkami ekonomicznymi wprowadzanych przez władzę ograniczeń związanych z przeciwdziałaniem pandemii. Przestoje produkcyjne w przemyśle, ograniczenia w przemieszczaniu się, czasowe zamknięcie niektórych gałęzi gospodarki (zamykanie hoteli, restauracji, czy galerii handlowych) odbiło się w sposób znaczący na sytuacji gospodarczej naszego kraju. Kryzys związany z pandemią był wielkim wstrząsem zarówno dla gospodarki europejskiej jak i światowej.

Wszystkie kraje musiały walczyć ze skutkami ekonomicznymi lockdownów.

Już w 2020 r. państwa członkowskie, w tym również Polska, wprowadziły instrumenty polityki budżetowej, wspierające płynność i inne środki polityki krajowej, w celu udzielenia  pomocy obywatelom i wielu sektorom szczególnie dotkniętym skutkami pandemii. Jednak oprócz walki z pandemią w 2021 r. wprowadzono również wiele zmian w zakresie prawa podatkowego. 

Rok 2021 był kolejnym rokiem wdrażania u przedsiębiorców kas online. Od stycznia 2020 r. obowiązek ich stosowania dotyczył mechaników samochodowych, punktów wulkanizacji opon i stacji paliw, od początku 2021 r. objął branżę gastronomiczną, usługi krótkotrwałego zakwaterowania oraz sprzedaż węgla i koksu. W lipcu obowiązek ich instalacji objął m.in. fryzjerów, kosmetyczki, lekarzy i prawników, a z początkiem 2022 r. – sklepy sprzedające towary podróżnym w systemie tax free.

W tym roku wszedł w życie również tzw. pakiet SLIM VAT 2. To już drugi zestaw rozwiązań zgłoszonych i postulowanych przez przedsiębiorców. SLIM VAT 2 zawiera m.in. możliwość składania oświadczenia o wyborze opodatkowania nieruchomości bezpośrednio w akcie notarialnym, zmiany w zakresie transakcji łańcuchowych, zmiany zasad odliczania podatku naliczonego z tytułu importu usług, odliczenie podatku naliczonego poprzez korektę, korektę „in minus” w przypadku importu usług i WNT, ulga na złe długi, ułatwienia w korzystaniu z mechanizmu podzielonej płatności, m.in. wprowadzenie możliwości przekazywania środków między rachunkami VAT w różnych bankach oraz przeznaczenia środków zgromadzonych na rachunku VAT na składki na ubezpieczenie rolników.

W lipcu 2021 r. zaimplementowano do polskiego systemu prawnego postanowienia unijnego pakietu VAT e-commerce, który przewiduje szereg rozwiązań dla rynku e-commerce. W ramach pakietu wprowadzono zmiany dotyczące: wewnątrzwspólnotowej sprzedaż towarów na odległość (WSTO), sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI), procedury szczególnej tzw. One Stop Shop (OSS), procedury szczególnej tzw. Import One Stop Shop (IOSS), a także uproszczonej procedury w zakresie deklarowania i odroczenia płatności podatku z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro.

Jednak rok  2021 r. to przede wszystkim rok pracy rządu nad dogłębną reformą prawa podatkowego, jakiej nie było od dekad, czyli tzw. Polski Ład. Najważniejsze zmiany jakie wprowadza od dnia 1 stycznia 2022 r. Polski Ład, to m.in.: zmiana w wysokości składki zdrowotnej, zmiany w opodatkowaniu skalą podatkową, nowy podatek minimalny w podatku dochodowym od osób prawnych, zmiany w opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zmiany w naliczaniu wynagrodzeń pracowników, likwidacja karty podatkowej, dodatkowe ograniczenia w zakresie cen transferowych, nowe ulgi podatkowe oraz modyfikacja istniejących preferencji, zmiany w zakresie amortyzacji nieruchomości, zmiany w wycenie wnoszonego do firmy prywatnego majątku, zmiany w opodatkowaniu sprzedaży wykupionych samochodów z leasingu na cele prywatne, obowiązkowe płatności bezgotówkowe, nabycie sprawdzające oraz list ostrzegawczy jako nowe uprawnienia organów KAS, zmiany w opodatkowaniu VAT usług finansowych, zmiany w składaniu czynnego żalu przy korekcie JPK_V7 oraz wiele innych. 

W 2021 r. w budżecie było nadal widać skutki walki metodami fiskalnymi z pandemią, ale nastąpiło także ożywienie gospodarki oraz wzrost dochodów budżetowych. Niestety rok 2021 r. przyniósł również nieoczkiwany wzrost inflacji, w tym znacząco wzrosły ceny paliw silnikowych. Obecnie ceny paliwa są niestabilne – problem ten dotyczy całej Europie oraz rynku światowego. Rynek ropy naftowej jest również wrażliwy na globalną jak i regionalną sytuację polityczną. Eksperci zajmujący się cenami surowców energetycznych nie przewidzieli tak istotnych podwyżek cen ropy naftowej jak obecnie obserwujemy. To pokazuje skalę obecnego kryzysu energetycznego, który w głównej mierze napędza notowania surowca. 

Rząd stara się przeciwdziałać tak szybkiemu wzrostowi cen poprzez wprowadzoną tzw. tarczę antyinflacyjną. Do najważniejszych założeń rządowej tarczy inflacyjnej należą:
- obniżenie stawki VAT na gaz ziemny z 23% do 8%– od stycznia do marca 2022 r.
- zniesienie akcyzy na energię elektryczną i obniżenie stawki VAT na energię elektryczną z 23% na 5% – od stycznia do marca 2022 r.
- obniżka stawki VAT na ciepło systemowe (ogrzewanie z kaloryferów) z 23% do 8% – od stycznia do marca 2022 r.
- obniżenie ceny paliwa przez maksymalne zmniejszenie akcyzy – od 20 grudnia 2021 r. do końca maja 2022 r.
- wdrożenie dodatku osłonowego.

Powyższe rozwiązania mają charakter czasowy. Aby zwiększyć odporność naszej gospodarki na możliwe dalsze perturbacje rynku paliw oraz – co równie istotne – wzrostu efektywności fiskalnej tego sektora zasadne jest szybkie doprowadzenie do końca fuzji Orlenu i Lotosu. Stworzenie koncernu, będącego niekwestionowanym liderem na rynku paliw, ma stanowić fundament transformacji Grupy Orlen. Stworzenie multienergetycznego podmiotu pod przewodnictwem Grupy Orlen pozwoli na zwiększenie efektywności energetycznej. Umocnienie pozycji wiodącego producenta petrochemii w Europie Środkowej może mieć również pozytywny wpływ na ustabilizowanie sytuacji w tym sektorze. Marka uniwersalna o takim zasięgu podnosi wartość aktywów, pozwala na ekspansję na nowe rynki oraz umacnia potencjalne możliwości przeprowadzanie kolejnych fuzji i przejęć. Stworzenie mulitienergetycznego koncernu  oraz koordynacja w zakresie dystrybucji wytwarzanych wyrobów może zabezpieczyć markę przed wahaniami na rynkach, a także przed kopiowaniem i nieuczciwą konkurencją, zwłaszcza może doprowadzić do dalszego zmniejszenia wciąż istniejącej szarej strefy w zakresie sprzedaży przez konkurencję wyrobów tożsamych w niższej cenie. Jednoczenie budowa silnego koncernu multienergetycznego przyczyni się do wzmocnienia pozycji Polski nie tylko w regionie, ale i na świecie, wpływając na wzrost poziomu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i zapewnienie wyższego poziom bezpieczeństwa energetycznego kraju. 

Dlatego należy przede wszystkim postulować najdalej idąca ochronę prawną przebiegu tego procesu połączenia. Biorąc pod uwagę wszelkie uwarunkowania oraz niewiadome, które charakteryzują państwa demokratyczne, obecną sytuację gospodarczą, a także kryzys w relacjach Polska – Unia Europejska przeprowadzenie powyższej operacji może okazać się jeszcze trudniejsze, mimo że jest to obiektywnie największa fuzja w historii naszej gospodarki.   Jakie byłyby konsekwencje zbycia części przedsiębiorstwa przez Lotos, jeżeli nie dojdzie do połączenia z Grupą Orlen w wyniku działań wrogich wobec naszego kraju, które miały miejsce w ciągu ostatnich lat? Jest rzeczą oczywistą, że pozytywny finał tej operacji jest wprost uzależniony od stabilności politycznej naszego kraju.  

Planowana fuzja dwóch dotychczas konkurujących ze sobą spółek paliwowych Orlen i Lotos może doprowadzić do powstania centrum decyzyjnego, które będzie nie tylko liderem rynku krajowego, lecz również europejskiego. Jednak przeprowadzenie tak wielkiej operacji w sposób bezpieczny wymaga wiele wysiłku oraz – co warto szczególnie podkreślić – osiągnięcia porozumienia partii politycznych w tym zakresie. 

prof. Witold Modzelewski
Prezes Instytutu Studiów Podatkowych



W tym tygodniu na CIRE puentujemy kończący się rok, szukamy odpowiedzi na pytanie w jaki sposób 2021 wpisze się w całą dekadę zmian w polskiej gospodarce

Czekamy na Państwa propozycję do Rankingu 2021

TOP3 pozytywnych i TOP3 negatywnych zjawisk tego roku - zapraszamy do typowania w komentarzach pod podsumowaniem
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.