Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-07-27 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Gdańsk. Inwestycja za 2 mld zł w DCT. Powstanie nowe nabrzeże do przeładunku kontenerów

Gdańsk. Inwestycja za 2 mld zł w DCT. Powstanie nowe nabrzeże do przeładunku kontenerów

18 września 2020 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. ogłosił postępowanie konkursowe na dzierżawcę lub dzierżawców terenów, które powstaną w wyniku tzw. zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych portu. 23 lipca 2021 nastąpiło oficjalne ogłoszenie wyników. Komisja konkursowa przyjęła ofertę DCT Gdańsk S.A. Oznacza to budowę infrastruktury, która pozwoli zwiększyć przeładunki w DCT do 4,5 mln TEU.

Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie Portu Gdańsk powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł) powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku. Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych i niezmiennie będzie obsługiwać i rynek Polski jak i rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich. Zdaniem władz DCT dzięki tej inwestycji Polska może wciąż konkurować nawet z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam.

"Budowa trzeciego nabrzeża naszego Terminalu Baltic Hub oznacza otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów. DCT Gdańsk to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek" - wyjaśniał Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

O korzyściach ekonomicznych tego przedsięwzięcia dla Polski mówił też obecny w Gdańsku premier RP Mateusz Morawiecki.

"To krok w stronę zbudowania z Gdańska, Trójmiasta zdecydowanie największego portu przeładunkowego na Bałtyku, to równocześnie logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego tutaj na północy Polski. Jakie korzyści się z tym wiążą nie muszę tłumaczyć komukolwiek, kto się zajmuje tematyką gospodarczą. To oczywiste, że towar, który tu wpływa jest jednocześnie oclony. Część tego cła zostaje w budżecie Polski" - mówił premier Morawiecki.

Z kolei proces przygotowawczy do inwestycji wyjaśniał prezes Portu Gdańsk.

"To efekt blisko dwuletniej bardzo skomplikowanej pracy zespołu, który w pierwszej kolejności pracował nad zmianami do ustawy o portach i przystaniach morskich, aby w ogóle możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia, zmianą statutu Spółki, a na koniec opracowaniem bardzo skomplikowanej, transparentnej procedury" - mówił Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 roku ma obecnie zdolność przeładunkową w wysokości 3 mln TEU. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2020 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 1,9 mln TEU, a 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, łącznie przeładowanych od czasu inauguracji 14 lat temu. Terminal zatrudnia ponad 1000 pracowników, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Ponadto generuje ponad 12 mld złotych rocznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł do budżetu państwa.

Według Zsolta Katony, dyrektora zarządzającego Maersk na Europę Wschodnią, Gdańsk jest ważną częścią sieci żeglugowej Maersk.

- W styczniu 2010 r. Maersk i DCT uruchomiły rewolucyjny bezpośredni serwis łączący Daleki Wschód z Gdańskiem. Od tego czasu byliśmy świadkami silnego rozwoju terminalu, a dziś DCT stał się partnerem firmy Maersk w tworzeniu rozwiązań E2E dla klientów. Bardzo cieszymy się, że wraz z budową BH3, DCT kontynuuje inwestycje w przyszłe możliwości i aktywnie rozwiązuje problem wąskich gardeł w łańcuchu dostaw" - mówi Zsolt Katona.


Komunikat Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i DCT ogłoszony po opublikowaniu wyników konkursu wskazuje też na ważne aspekty społeczne i ekologiczne tego przedsięwzięcia:

DCT Gdańsk bardzo poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za środowisko naturalne, stosując takie rozwiązania, jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i portu czy użycie specjalnego betonu w celu zminimalizowania emisji CO2. Dlatego też DCT w ramach każdego nowego projektu przeprowadza również badania wpływu na środowisko oraz środki ograniczające ewentualne ryzyko. Jako odpowiedzialny hub portowy, DCT Gdańsk potwierdza swoją nową inwestycją silne zaangażowanie w zachowanie równowagi pomiędzy ochroną środowiska, a rozwojem portu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i DCT Gdańsk podkreślają, że inwestycja będzie realizowana z poszanowaniem środowiska i lokalnej społeczności.

Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.


Najczęściej czytane i komentowane przez branżystów

Spółki energetyczne i Skarb Państwa mają porozumienie dot. współpracy ws. wydzielenia aktywów węglowych
PGE największym płatnikiem podatków w Polsce
  • Ciekawy raport za 2020r.

  • Dlaczego 17 maja doszło do wyłączenia elektrowni w Bełchatowie?
    PGE Polska Grupa Energetyczna i Tauron Polska Energia zawarły porozumienie w sprawie pilotażu usług sieci łączności specjalnej w technologii LTE w pasmie 450MHz na obszarze koncesyjnym Tauronu.
    Legislacja energetyczna
    Pierwszy polski e-samochód
    Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
    KOMENTARZE
    Bądź na bieżąco
    Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
    ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
    altaltalt
    Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
    ©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

    Niniejsza strona korzysta z plików cookie

    Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

    Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

    Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

    Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

    Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

    Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.