Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2022-02-26 06:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Fit For 55. Amoniak paliwem przyszłości?

Fit For 55. Amoniak paliwem przyszłości?

Amoniak jest jednym z najbardziej obiecujących paliw przyszłości w świecie morskim, ale wprowadzenie go do miksu paliwowego nie jest proste – twierdzą eksperci DNV.

Bureau Veritas opublikowało niedawno kryteria określające wykorzystanie amoniaku jako paliwa okrętowego i poinformowało, że pracownicy tego towarzystwa klasyfikacyjnego opracowali zestaw regulacji użycia amoniaku w układach napędowych statków.

Grecki Avin International przeciera szlak

Grecki armator Avin International odebrał w styczniu br. Kriti Future, pierwszą na świecie jednostkę z siłownią, której silnik główny będzie mógł być zasilany amoniakiem. Statek został zbudowany pod nadzorem greckiego oddziału towarzystwa klasyfikacyjnego ABS.

Napędzany paliwem konwencjonalnym statek spełnia wymagania klasyfikacyjne 1 ABS Ammonia Ready, co oznacza, że jest przeznaczony do konwersji na amoniak w przyszłości. Zbiornikowiec o pojemności 170 811 m3 spełnia również wymagania klasyfikacyjne 1 ABS LNG Fuel Ready.

Ceremonia przekazania zbiornikowca o długości 274 metrów odbyła się w stoczni New Times Shipbuilding 10 stycznia 2022 roku. Będzie to jednostka Suezmax o nośności 156 700 ton. Ekologiczny statek został zamówiony jesienią 2020 roku – informowało VesselsValue.

Kamień milowy z amoniakiem

Ten statek stanowi kamień milowy w rozwoju przemysłu morskiego i krok naprzód w gotowości do wykorzystania alternatywnych paliw żeglugowych – podkreślił Filippos Nikolatsopoulos, dyrektor Greece Business Development ABS w Grecji.

Według standardów określonych przez ABS, poziom 1 ABS (Ammonia Fuel Ready Level 1) gotowości statku na amoniak wskazuje, że statek jest zgodny z wymaganiami określonymi w klasyfikacji ABS dotyczącymi wykorzystania wysokociśnieniowych zbiorników gazowych.

Będzie miał też silniki gotowe do pracy w oparciu o paliwo o niskim punkcie zapłonu (ABS Guide for Gas and Other Low-Flashpoint Fuel Ready Vessels). Jest to część grupy przepisów dotyczących paliw alternatywnych opracowanych przez ABS, w tym wsparcia rozwoju amoniaku jako paliwa żeglugowego.

Koncern węglowy inwestuje w amoniak

Rio Tinto i AngloEastern poszły podobną drogą jak armator grecki, ale na większą skalę. Ogłosiły niedawno, że opracują masowce klasy Newcastlemax napędzane amoniakiem. Statki do przewozu ładunków suchych będą miały maksymalny rozmiar, jaki może zacumować w porcie Newcastle w Australii. Tak więc przyjazne dla środowiska statki będą cumowały w porcie w celu załadunku węgla lub rudy żelaza.

Rio Tinto to notowane na giełdzie brytyjsko-australijskie przedsiębiorstwo. Jest to trzeci pod względem wielkości koncern wydobywczy na świecie i największy pod względem wydobycia węgla. Anglo-Eastern jest jedną z czołowych firm zarządzających statkami. Główną siedzibą jest Hongkong i posiada ponad 25 przedstawicielstw w Azji i regionie Pacyfiku, w Europie i obu Amerykach.

Środki na to przedsięwzięcie przeznaczyły: gigant górniczy Rio Tinto oraz operatorzy K-Line, NS United, Nihon Shipyard i Itochu. Nowa seria masowców będzie miała silniki główne zasilane dwoma rodzajami paliw.

Będzie seria masowców

Projektowany masowiec będzie budowany pod nadzorem ABS. Będzie to jednostka o pojemności 210 tys. m3. Projekt zakłada, że dwa zbiorniki na paliwo klasy C IMO zostaną zamontowane na pokładzie. AngloEastern i Rio Tinto są członkami konsorcjum, którego koordynatorem jest Itochu, nadzorujące badania nad wykorzystaniem amoniaku jako paliwa silników statków.

Na początku czerwca ub.r. Itochu wraz z grupą 23 sygnatariuszy utworzyło konsorcjum, którego zadaniem jest badanie możliwości wykorzystania amoniaku jako paliwa morskiego. Aktualnie grupa liczy 34 członków.

Grupa obejmuje interesariuszy z takich sektorów jak: energetyka, górnictwo, produkcja stali, energetyka, produkcja i dystrybucja chemikaliów, przemysł stoczniowy, terminale morskie, morskie towarzystwa klasyfikacyjne i oczywiście produkcja, dostawa i dystrybucja paliwa morskiego. Główni producenci amoniaku CF Industries, Yara i Nutrien również wnieśli swój wkład zanim zostali sygnatariuszami – informowało biuro prasowe Itochu.

Japońskie stocznie konsolidują siły

W grudniu 2020 r. powołano Planning and Design Center for Greener Ships (GSC). Centrum utworzyły największe japońskie stocznie z Mitsubishi Shipbuilding, stocznią należącą do Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Group.
Do grupy założycieli dołączyły stowarzyszenia klasyfikacyjne. Pierwszy w historii projekt GSC z silnikiem napędzanym amoniakiem – masowiec klasy Panamax – otrzymał zgodę ClassNK na realizację.

W czasie realizacji projektu statku przez GSC, ClassNK będzie nadzorował środki uzdatniania amoniaku, układy rurociągów zasilania paliwem, identyfikację zagrożeń. ClassNK wydał AiP. Zakłada się, że japońskie stocznie działające w ramach GSC wykorzystają zatwierdzone podstawowe informacje projektowe do nadchodzącego rozwoju produktu masowców napędzanych amoniakiem.

Chiny będą pierwsze

W Chinach również trwają prace nad statkiem zasilanym amoniakiem. W projekt zaangażowane są Jiangnan Shipbuilding i China Shipbuilding, spółki zależne Trading Corporation.

Grupa działająca w ramach China State Shipbuilding Corporation (CSSC) opracuje dwa zbiornikowce 93 tys. m3 do przewozu amoniaku z siłownią napędzaną amoniakiem. Statki mają być budowane pod nadzorem Bureau Veritas, które przyzna AiP na projekt statku.

DSIC poinformował w styczniu br., że podpisano dwa kontrakty na budowę statków, obejmujące odpowiednio sześć dwupaliwowych kontenerowców o pojemności 16 tys. TEU i cztery masowce o nośności 37 tys. ton dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

Kontenerowce na amoniak

Kontenerowce będą miały silniki główne dwupaliwowe, gotowe do użycia amoniaku. Statki zostaną wykonane w siedzibie DSIC i w bazie Tianjin. Kontenerowiec typu dual-fuel będzie miał długość 366 metrów, szerokość 51 metrów.  

Napędzany będzie przez dwupaliwowy silnik główny WinGD. Zostanie wyposażony w system iCER-Diesel, który znacznie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych i tlenku azotu.

Polska Żegluga Morska (PŻM) zamówiła cztery jeziorowce – informuje kierownictwo DSIC. Masowce (tzw. jeziorowce oceaniczne - Great Lakes "salties") zostaną zbudowane w stoczni w Szanghaju. Będą to statki o długości 199,99 m i typowej dla tych statków szerokości 23,7 m. Stocznia nie informuje, czy będą mogły wykorzystywać amoniak.

Na konferencji FIT for 55 w Uniwersytecie Morskim w Gdyni zorganizowanej wraz z PRS wiele mówiono o nowych technologiach. Również dużo uwagi poświęcono dyskusji nad ekologicznymi napędami. Ostatni panel Mateusz Kowalewski podsumował żartobliwie, że być może „grozi nam powrót do wioseł i żagli”. Z obserwacji rynku widać jednak, że pierwsze jaskółki zapowiadają wprowadzenie na statki amoniaku. Z pierwszych zapowiedzi wynika, że na polskie statki trafi on przez stocznie w Chinach.

źródło: gospodarkamorska.pl

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.