KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
Decyzja w tej sprawie została podjęta przez francuski parlament w 2021 roku, a w grudniu 2022 roku zgodę wyraziła Komisja Europejska.
We wtorek w Dzienniku Ustaw opublikowano stosowny dekret, co oznacza wejście decyzji w życie. We Francji zakazane są więc loty na trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. Na razie obejmie on trzy trasy: między Paryżem a Bordeaux, Nantes i Lyonem.
Wydając zgodę na zakaz lotów krajowych, Komisja Europejska stwierdziła, że Francja może wprowadzić ten przepis pod kilkoma warunkami: że jest on "niedyskryminujący, nie zakłóca konkurencji między przewoźnikami lotniczymi, nie jest bardziej restrykcyjny niż to konieczne, aby złagodzić problem". Wskazywała, że zakaz może obowiązywać tylko wtedy, gdy na tej samej trasie dostępne są rzeczywiste alternatywne połączenia kolejowe, co oznacza kilka bezpośrednich połączeń w każdą stronę dziennie.
Minister transportu Francji podkreśla, że to pierwszy taki zakaz na świecie, który jest zgodny z rządową polityką „zachęcania do korzystania ze środków transportu, które emitują mniej gazów cieplarnianych".
Entuzjazm ministra nie jest jednak powszechnie podzielany nad Sekwaną. Jak pisze Interia.pl, krytycznie jest w tej sprawie oceniany prezydent Emmanuel Macron, który złagodzil pierwotną koncepcję, zakładającą zakaz lotów dla których jest alternatywna podróż pociągiem zajmująca do czterech godzin.
Zwraca się również uwagę na fakt, że pasażerowie z własnej woli rezygnują z samolotów na rzecz szybkich pociągów, więc zlikwidowane trasy po prostu przestały cieszyć się popularnością, a zakaz jest tylko pustą deklaracją.
Dlaczego to jest ważne i jaki jest szerszy kontekst tej sprawy?
W najbliższych latach będzie rosła presja społeczna na ograniczanie lotów na krótkich dystansach. Na podobny ruch jak Francja mogą zdecydować się kolejne kraje, a to pod dużym znakiem zapytania postawi sens istnienia małych, regionalnych, lotnisk.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.