KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
Benzynę E10 kierowcy mogą tankować od 1 stycznia 2024 r. Nowe paliwo zastępuje dotychczasową benzynę Pb95 E5.
Różnica polega na tym, że E10 w swoim składzie posiada maksymalnie 10% biokomponentów, kiedy jej poprzedniczka Pb5 E5 - mogła mieć ich maksymalnie do 5%.
FSO podało, które z samochodów i silników spalinowych wyprodukowanych w ich warszawskiej fabryce nie są kompatybilne do spalania paliwa E10.
Informacje o kompatybilności silników benzynowych samochodów produkowanych/sprzedawanych przez FSO do spalania paliwa E10
FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973-1991 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978-2002 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Chevrolet Aveo produkowany w latach 2007-2011 – homologowany i sprzedawany przez GM DAT – nie posiadamy takiej informacji.
Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000 – silniki benzynowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Pytania i odpowiedzi dotyczące benzyny silnikowej E10
Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie 5% objętościowo bioetanolu, podczas gdy benzyna E10 zawiera maksymalnie 10% objętościowo bioetanolu.
W Polsce można zakupić benzynę silnikową 95, która zamiast bioetanolu zawiera jako biokomponent eter etylo-tert-butylowy wyprodukowany z bioetanolu. Benzyny niezawierające żadnych biokomponentów (bioetanolu i/lub eterów) nie są dostępne w Polsce od wielu lat.
Wszystkie stanowiska wydające (dystrybutory i pistolety wydawcze) benzynę E10 będą oznaczone naklejką „E10” zgodnie z obowiązującymi przepisami o konieczności graficznego informowania klienta. Należy upewnić się, czy benzyna silnikowa E10 może być stosowana w pojeździe zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze wskazaniami producenta pojazdu.
W przypadku gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.
Głównym celem jest zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych.
Ta zmiana jest konieczna, aby zmniejszyć negatywny wpływ sektora transportu na środowisko, w tym na zdrowie ludzi i jakość powietrza oraz ułatwić Polsce osiągnięcie unijnego celu, tj. 14%-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie a także zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. Realizacja tego celu przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu.
Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.
Bioetanol w benzynie ogranicza emisję CO2 z sektora transportowego, co pozytywnie wpływa na poprawę jakości powietrza, w szczególności w dużych miastach, a przez to na ochronę zdrowia ludzi i środowiska . Zmniejsza również w pewnym stopniu uzależnienie od paliw kopalnych.
Benzyna silnikowa E10 jest kompatybilna ze zdecydowaną większością silników o zapłonie iskrowym. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10. Informację na ten temat można znaleźć w karcie samochodu oraz na korku wlewu paliwa. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10.
https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf
Jeżeli silnik twojego samochodu jest przystosowany do zasilania benzyną silnikową E10, to nie odczujesz praktycznie żadnej różnicy, zwłaszcza jeżeli chodzi o trwałość czy moc silnika. Benzyna silnikowa E10, ze względu na większą zawartość bioetanolu, wytwarza nieco mniejszą ilość energii niż benzyna silnikowa E5, dlatego też możliwy jest niewielki wzrost zużycia paliwa (o około 1 do 2%). Jednak różnicę tę trudno wyodrębnić od innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach. W przypadku gdy pojazd nie jest przystosowany fabrycznie do eksploatacji na benzynie silnikowej E10, nie należy tankować takiego paliwa. Stosowanie benzyny silnikowej E10 w samochodach niedostosowanych to takiego paliwa może spowodować, w perspektywie średnio lub długoterminowej, uszkodzenie układu paliwowego.
W takiej sytuacji należy potwierdzić możliwość stosowania benzyny E10:
Jeśli nadal nie masz pewności, użyj benzyny E5. Pozostanie ona w dalszym ciągu dostępna na stacjach benzynowych jako benzyna 98-oktanowa.
Jeżeli w trakcie użytkowania Wyszukiwarki wystąpią nieprawidłowości, uprzejmie proszę zgłaszać je na adres mailowy: drp@klimat.gov.pl. Każde otrzymane zgłoszenie będzie podlegać weryfikacji, a następnie, w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, niezwłocznie zostanie dokonana stosowna zmiana w wyszukiwarce. Dziękujemy za Państwa udział w usprawnieniu narzędzia do weryfikacji kompatybilności samochodów osobowych z benzyną e10.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.