KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
Z jednej strony system okazał się dziurawy i większość swoich zobowiązań podmioty zobowiązane (dystrybutorzy energii i paliw) wypełniają przy pomocy opłaty zastępczej (wpłacając pieniądze, a nie realizując żadnych inwestycji). Podmioty zobowiązane również praktycznie nie wykonują żadnych inwestycji u swoich klientów (odbiorców końcowych).
Udział zobowiązań przy pomocy białych certyfikatów w całym rynku (ok. 1,5 % sprzedanej energii) jest niski i wynosi ok. 1/3 – dwie trzecie zobowiązań realizowane jest przy pomocy opłaty zastępczej.
Porównanie ilości toe rozliczonych przez podmioty zobowiązane w postaci świadectw efektywności energetycznej (ok.170 000) i opłaty zastępczej (ok.350 000 toe), (opracowanie własne KAPE na podstawie danych z URE i NIK)
Jak mogłaby wyglądać pożądana proporcja pomiędzy realizacją zobowiązań poprzez rzeczywiste inwestycje i uiszczenie opłaty zastępczej (90%:10%). Opracowanie własne KAPE 2024
Do zalet systemu białych certyfikatów należy zaliczyć finansowanie przedsięwzięć w zakresie zmniejszania zużycia energii w przemyśle, będący obszarem strategicznym, wymagającym szczególnej uwagi ze względu na zmniejszanie konkurencyjności spowodowane wzrostem cen energii.
Z analizy wynika, że jednym z głównych powodów nieefektywności systemu jest ułomny sposób i poziom określania opłaty zastępczej, prowadzący do niskiego poziomu realizacji rzeczywistych inwestycji w systemie. Podniesienie poziomu opłaty zastępczej i zmiana sposobu jej określania powinny prowadzić do zwiększenia wolumenu rzeczywistych inwestycji, realizacji inwestycji na rzecz zmniejszenia zużycia energii u odbiorców końcowych, zwiększenia poziomu realizacji krajowego celu poprzez system świadectw efektywności energetycznej.
W publikacji, na podstawie m.in. dyskusji z ekspertami, omówiono kilka możliwości zmiany sposobu opłaty zastępczej.
Informacje dodatkowe
Zmiany wartości świadectw energetycznych na TGE
Opracowanie własne KAPE 2024
W ciągu roku wartość świadectw efektywności energetycznej przeważnie oscyluje wokół ceny opłaty zastępczej. Spowodowane jest to a) z jednej strony relatywnie niską wartością opłaty, określoną ustawowo a nie poprzez wykorzystanie mechanizmów rynkowych, b) z drugiej strony łatwością realizacji zobowiązań poprzez uiszczenie opłaty.
Sposób określania opłaty zastępczej
„W 2017 roku opłata zastępcza ustalona została arbitralnie na poziomie 1500 PLN/toe. Wartość ta rewaloryzowana jest co roku o współczynnik 1,05 (5%) W związku z tym wartość opłaty w roku 2023 wynosi 2010,14 PLN/toe. W ostatnim roku (2023) oznacza to rzeczywisty spadek ceny (opłaty zastępczej), ponieważ przyjęty wskaźnik wzrostu jest mniejszy od inflacji (11,4% wg. GUS). „
Zapis o możliwości realizacji zobowiązań przy pomocy opłaty zastępczej
„Począwszy od 2019 r., w zakresie możliwości realizacji obowiązku opłatą zastępczą, zastosowanie ma art. 11 ust. 3 ustawy o efektywności energetycznej (UEE), zgodnie z którym, podmiot zobowiązany może zrealizować obowiązek za 2019 r. i za każdy kolejny rok, uiszczając opłatę zastępczą, jeżeli w transakcjach sesyjnych w ciągu roku kalendarzowego, którego dotyczy obowiązek, nie nabył praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej z uwagi na fakt, że cena praw majątkowych z tych świadectw była wyższa niż wysokość jednostkowej opłaty zastępczej dla danego roku lub z uwagi na niewystarczającą liczbę ofert tych praw. „
Podmiot zobowiązany musi wykazać podjęcie prób zakupu świadectw na każdej sesji poprzedzającej termin do którego należy obowiązek zrealizować, co ogranicza możliwość stosowania opłaty przez mniejsze podmioty teje jak małe PECe.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.