KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
W fasadzie zamontowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrza budynku. W szczycie części centralnej znajduje się zegar oraz podświetlany napis z nazwą dworca kolejowego. Poza fasadą wyjątkowo interesująco prezentuje się południowa część budynku z „zieloną ścianą” o powierzchni 60 mkw., na której rośnie prawie pięćset roślin. Elewacja dworca zyskała także nową iluminację.
W centralnej części dworca, na parterze, znajduje się poczekalnia dla podróżnych z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze środkowej części budynku jest poczekalnia letnia, będącą jednocześnie tarasem widokowym – to otwarta przestrzeń, przykryta dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Dzięki przebudowie, skrzydła budynku uzyskały całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze znajduje się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. W skrzydle południowym na poziomie ulicy są lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd. Po południowej stronie dworca powstał niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znajduje się także parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów.
Budynek dworca Racibórz jest przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz pojawiły się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i pochylnie. Na dworcu wdrożono szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są: energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się także bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu.
Inwestycja w Raciborzu to koszt ponad 30 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac był Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.