Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-06-17 15:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Prezydent podpisał ustawę zwiększającą kompetencje Prezesa UOKiK

Prezydent podpisał ustawę zwiększającą kompetencje Prezesa UOKiK

.


16 czerwca 2025 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Informacja w sprawie ustawy z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu  zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających  funkcjonowanie rynku wewnętrznego 

Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów  prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest  dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie  ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i  instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie  Rzeczypospolitej Polskiej. 

Ustawa ma zapewnić wykonalność następujących aktów prawnych UE w polskim  systemie prawym:  

1) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r.  ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie  zamówień publicznych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986  („e-formularze”), zwanego dalej: „rozporządzeniem nr 2019/1780”; 

2) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca  2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników  biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego, zwanego dalej  „rozporządzeniem P2B”; 

3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września  2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz  zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych),  zwanego dalej także „aktem o rynkach cyfrowych”; 

4) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia  2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny,  zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2022/2560”.  

Ustawa nowelizuje: 

1) ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 2) ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów; 3) ustawę z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub  usługi; 

4) ustawę z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. 

 Ad. 1. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 

Nowelizacja ustawy rozszerza definicję czynu nieuczciwej konkurencji o działanie w  zakresie usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych naruszające  przepisy rozporządzenia P2B, w szczególności przepisy dotyczące obowiązków w zakresie:  warunków korzystania z usług pośrednictwa internetowego, warunków ograniczenia,  zawieszenia i zakończenia świadczenia usług pośrednictwa internetowego, określenia i opisu  parametrów plasowania, opisów przypadków zróżnicowanego traktowania, zapewnienia  wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.  

W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes  został zagrożony lub naruszony, może obecnie żądać zaniechania niedozwolonych działań.  Ustawa przyznaje legitymację do występowania z powyższym roszczeniem w przypadku  dokonaniu czynu nieuczciwej konkurencji, tj. działania w zakresie usług pośrednictwa  internetowego i wyszukiwarek internetowych naruszającego przepisy rozporządzenia P2B  także organizacjom, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o  zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. krajowej lub regionalnej organizacji, której celem  statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców, o ile organizacja spełnia wymogi  określone w rozporządzeniu P2B oraz organizacjom lub stowarzyszeniom wyznaczonym  przez państwo członkowskie i wskazane w wykazie publikowanym w Dzienniku Urzędowym  UE.  

Ustawa wskazuje ministra właściwego do spraw gospodarki jako organ właściwy do  przekazywania Komisji Europejskiej informacji wymaganych rozporządzeniem P2B. Minister  właściwy do spraw gospodarki będzie prowadził, upubliczniał i aktualizował listę organizacji  lub stowarzyszeń, o których mowa powyżej i które następnie zostaną zgłoszone Komisji  Europejskiej w celu umieszczenia w wykazie publikowanym w Dzienniku Urzędowym UE na  zasadach wskazanych w nowelizacji.  

Ad. 2. Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów 

Nowelizacja tej ustawy wskazuje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i  Konsumentów jako organ właściwy do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania  subsydiów zagranicznych występujących na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej.  

Nowelizacja rozszerza zakres działania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i  Konsumentów przede wszystkim o:

- wykonywanie zadań i kompetencji właściwego organu państwa członkowskiego  odpowiedzialnego za egzekwowanie reguł i przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 6  rozporządzenia nr 2022/1925 (aktu o rynkach cyfrowych), określonych w tym  rozporządzeniu, 

- wykonywanie zadań państwa członkowskiego, o których mowa w art. 13 ust. 5, art.  14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560, w szczególności w  zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście  koncentracji i z wyłączeniem zadań, o których mowa w art. 469 pkt 25 ustawy z dnia 11  września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych i w art. 52 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21  października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz w art. 35 ust. 1  rozporządzenia nr 2022/2560,  

- pełnienie roli organu państwa członkowskiego właściwego do kontaktu z Komisją  Europejską w zakresie informacji, o których mowa w art. 10 ust. 2, ust. 3 lit. c i ust. 4, art. 13  ust. 7 lit. a, art. 14 ust. 4 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560. 

Ad. 3. Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane  lub usługi 

Nowelizacja tej ustawy wskazuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jako organ  wykonujący zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych  zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o zawarcie umowy koncesji, o  których mowa w art. 13 ust. 5 rozporządzenia nr 2022/2560 (przekazywanie na wniosek  Komisji Europejskiej wszelkich informacji niezbędnych do wykonania zadań powierzonych  jej przez rozporządzenie nr 2022/2560), art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia nr 2022/2560  (aktywna pomoc urzędnikom i innym towarzyszącym osobom upoważnionym przez Komisję  Europejską, którzy przeprowadzają kontrolę na terytorium Polski, jak również  przeprowadzanie, na wniosek Komisji Europejskiej, na terytorium Polski kontroli lub inne  czynności wyjaśniających przewidzianych w prawie krajowym w celu ustalenia, czy istnieje  subsydium zagraniczne zakłócające rynek wewnętrzny), art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr  2022/2560 (przekazanie informacji, na żądanie Komisji Europejskiej, w trakcie  przeprowadzania przez Komisję badania rynku dotyczącego konkretnego sektora,  konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub dotyczące wykorzystania danego  instrumentu subsydyjnego) oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560 (podejmowanie, wniosek Komisji Europejskiej, działań mających na celu wyegzekwowanie zapłaty grzywny  lub okresowej kary pieniężnej).  

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie współpracował z Prezesem Urzędu  Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań  ustawowych, w szczególności w zakresie wykonywania zadań państwa członkowskiego  określonych w rozporządzeniu nr 2022/2560.  

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w ramach czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560, będzie  mógł wezwać zamawiającego, wykonawcę lub koncesjonariusza do udzielenia informacji lub  przekazania dokumentów. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, jeżeli będzie to niezbędne  do przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia 2022/2560,  będzie mógł zwrócić się do Policji o pomoc przy ich przeprowadzeniu. Pomoc Policji będzie  polegała na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności, osobistego  bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób.  

Zasadą będzie zakaz ujawniania informacji powziętych w związku z  przeprowadzaniem czynności służbowych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36  ust. 1 oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560, stanowiących tajemnicę  przedsiębiorstwa oraz innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych  przepisów, a także innych informacji wymagających ochrony ze względu na ich poufny  charakter. Zakaz nie będzie jednak dotyczył wymiany informacji z Komisją Europejską na  podstawie rozporządzenia nr 2022/2560. 

Ponadto nowelizacja nakłada obowiązek przygotowania przez zamawiającego  ogłoszenia zgodnie ze standardowymi formularzami określonymi w rozporządzeniu  wykonawczym nr 2019/1780. W celu umożliwienia wdrożenia elastycznych rozwiązań  dostosowanych do specyfiki krajowej w zakresie obowiązku wypełniania niektórych pól  formularzy elektronicznych do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i  udzielania koncesji (e-formularze) ustawa wprowadza fakultatywną delegację uprawniającą  ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia, w którym określi te z  pól standardowych formularzy ogłoszeń nieoznaczonych jako pola obowiązkowe, które  podlegać będą obowiązkowi wypełnienia, kierując się koniecznością uzyskania miarodajnych  danych w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w szczególności w stosunku do  organów Unii Europejskiej, potrzebą zapewnienia porównywalności z danymi zawartymi w  krajowych formularzach ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz  potrzebą automatycznego generowania tych danych w celu ich ponownego wykorzystania.

Ad. 4. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych 

Nowelizacja tej ustawy wskazuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jako organ  wykonujący zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych  zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia, o  których mowa w art. 13 ust. 5 rozporządzenia nr 2022/2560 (przekazywanie na wniosek  Komisji Europejskiej wszelkich informacji niezbędnych do wykonania zadań powierzonych  jej przez rozporządzenie nr 2022/2560), art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia nr 2022/2560  (aktywna pomoc urzędnikom i innym towarzyszącym osobom upoważnionym przez Komisję  Europejską, którzy przeprowadzają kontrolę na terytorium Polski, jak również  przeprowadzanie, na wniosek Komisji Europejskiej, na terytorium Polski kontroli lub innych  czynności wyjaśniających przewidzianych w prawie krajowym w celu ustalenia, czy istnieje  subsydium zagraniczne zakłócające rynek wewnętrzny), art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr  2022/2560 (przekazanie informacji, na żądanie Komisji Europejskiej, w trakcie  przeprowadzania przez Komisję Europejską badania rynku dotyczącego konkretnego sektora,  konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub dotyczące wykorzystania danego  instrumentu subsydyjnego) oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560 (podejmowanie,  na wniosek Komisji Europejskiej, działań mających na celu wyegzekwowanie zapłaty  grzywny lub okresowej kary pieniężnej). 

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie współpracował z Prezesem Urzędu  Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań  ustawowych, w szczególności w zakresie wykonywania zadań państwa członkowskiego  określonych w rozporządzeniu nr 2022/2560. 

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w ramach czynności podejmowanych na  podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560, będzie  mógł wezwać zamawiającego lub wykonawcę do udzielenia informacji lub przekazania  dokumentów. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, jeżeli będzie to niezbędne do  przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia 2022/2560,  będzie mógł zwrócić się do Policji o pomoc przy ich przeprowadzeniu. Pomoc Policji będzie  polegała na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności, osobistego  bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób. 

Zasadą będzie zakaz ujawniania informacji powziętych w związku z  przeprowadzaniem czynności służbowych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36  ust. 1 oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych  przepisów, a także innych informacji wymagających ochrony ze względu na ich poufny  charakter. Zakaz powyższy nie będzie dotyczył wymiany informacji z Komisją Europejską na  podstawie rozporządzenia nr 2022/2560. 

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w toku prowadzonej kontroli, o której mowa w  dziale XI rozdziale 2, będzie weryfikował dopełnienie przez zamawiającego obowiązków, o  których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia nr 2022/2560 (obowiązek zgłoszenia w  kontekście postępowania o udzielenie zamówienia, obowiązek uprzedniego zgłoszenia lub  oświadczenia o zagranicznych wkładach finansowych w kontekście postępowań o udzielenie  zamówienia). Z przeprowadzonej w toku kontroli weryfikacji będzie sporządzana informacja  w zakresie dopełnienia przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29  rozporządzenia nr 2022/2560. Informację powyższą Prezes Urzędu Zamówień Publicznych  będzie dołączał do informacji o wyniku kontroli, o której mowa w art. 609 ust. 1 pkt 2 i art.  616 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Prawo wniesienia umotywowanych  zastrzeżeń, o których mowa w art. 610 i art. 617 ustawy – Prawo zamówień publicznych, nie  będzie przysługiwało od informacji sporządzonej w zakresie dopełnienia przez  zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia nr  2022/2560. 

Ponadto nowelizacja nakłada obowiązek przygotowania przez zamawiającego  ogłoszenia zgodnie ze standardowymi formularzami określonymi w rozporządzeniu  wykonawczym nr 2019/1780. W celu umożliwienia wdrożenia elastycznych rozwiązań  dostosowanych do specyfiki krajowej w zakresie obowiązku wypełniania niektórych pól  formularzy elektronicznych do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i  udzielania koncesji (e-formularze) ustawa wprowadza fakultatywną delegację uprawniającą  ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia, w którym określi te z  pól standardowych formularzy ogłoszeń nieoznaczonych jako pola obowiązkowe, które  podlegać będą obowiązkowi wypełnienia, kierując się koniecznością uzyskania miarodajnych  danych w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w szczególności w stosunku do  organów Unii Europejskiej, potrzebą zapewnienia porównywalności z danymi zawartymi w  krajowych formularzach ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz  potrzebą automatycznego generowania tych danych w celu ich ponownego wykorzystania.  


Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

 

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.