KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
16 czerwca 2025 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Informacja w sprawie ustawy z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego
Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa ma zapewnić wykonalność następujących aktów prawnych UE w polskim systemie prawym:
1) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 („e-formularze”), zwanego dalej: „rozporządzeniem nr 2019/1780”;
2) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego, zwanego dalej „rozporządzeniem P2B”;
3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych), zwanego dalej także „aktem o rynkach cyfrowych”;
4) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny, zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2022/2560”.
Ustawa nowelizuje:
1) ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 2) ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów; 3) ustawę z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi;
4) ustawę z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Ad. 1. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Nowelizacja ustawy rozszerza definicję czynu nieuczciwej konkurencji o działanie w zakresie usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych naruszające przepisy rozporządzenia P2B, w szczególności przepisy dotyczące obowiązków w zakresie: warunków korzystania z usług pośrednictwa internetowego, warunków ograniczenia, zawieszenia i zakończenia świadczenia usług pośrednictwa internetowego, określenia i opisu parametrów plasowania, opisów przypadków zróżnicowanego traktowania, zapewnienia wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.
W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może obecnie żądać zaniechania niedozwolonych działań. Ustawa przyznaje legitymację do występowania z powyższym roszczeniem w przypadku dokonaniu czynu nieuczciwej konkurencji, tj. działania w zakresie usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych naruszającego przepisy rozporządzenia P2B także organizacjom, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. krajowej lub regionalnej organizacji, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców, o ile organizacja spełnia wymogi określone w rozporządzeniu P2B oraz organizacjom lub stowarzyszeniom wyznaczonym przez państwo członkowskie i wskazane w wykazie publikowanym w Dzienniku Urzędowym UE.
Ustawa wskazuje ministra właściwego do spraw gospodarki jako organ właściwy do przekazywania Komisji Europejskiej informacji wymaganych rozporządzeniem P2B. Minister właściwy do spraw gospodarki będzie prowadził, upubliczniał i aktualizował listę organizacji lub stowarzyszeń, o których mowa powyżej i które następnie zostaną zgłoszone Komisji Europejskiej w celu umieszczenia w wykazie publikowanym w Dzienniku Urzędowym UE na zasadach wskazanych w nowelizacji.
Ad. 2. Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
Nowelizacja tej ustawy wskazuje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako organ właściwy do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych występujących na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej.
Nowelizacja rozszerza zakres działania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przede wszystkim o:
- wykonywanie zadań i kompetencji właściwego organu państwa członkowskiego odpowiedzialnego za egzekwowanie reguł i przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 2022/1925 (aktu o rynkach cyfrowych), określonych w tym rozporządzeniu,
- wykonywanie zadań państwa członkowskiego, o których mowa w art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560, w szczególności w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście koncentracji i z wyłączeniem zadań, o których mowa w art. 469 pkt 25 ustawy z dnia 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych i w art. 52 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz w art. 35 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560,
- pełnienie roli organu państwa członkowskiego właściwego do kontaktu z Komisją Europejską w zakresie informacji, o których mowa w art. 10 ust. 2, ust. 3 lit. c i ust. 4, art. 13 ust. 7 lit. a, art. 14 ust. 4 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560.
Ad. 3. Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
Nowelizacja tej ustawy wskazuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jako organ wykonujący zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o zawarcie umowy koncesji, o których mowa w art. 13 ust. 5 rozporządzenia nr 2022/2560 (przekazywanie na wniosek Komisji Europejskiej wszelkich informacji niezbędnych do wykonania zadań powierzonych jej przez rozporządzenie nr 2022/2560), art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia nr 2022/2560 (aktywna pomoc urzędnikom i innym towarzyszącym osobom upoważnionym przez Komisję Europejską, którzy przeprowadzają kontrolę na terytorium Polski, jak również przeprowadzanie, na wniosek Komisji Europejskiej, na terytorium Polski kontroli lub inne czynności wyjaśniających przewidzianych w prawie krajowym w celu ustalenia, czy istnieje subsydium zagraniczne zakłócające rynek wewnętrzny), art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560 (przekazanie informacji, na żądanie Komisji Europejskiej, w trakcie przeprowadzania przez Komisję badania rynku dotyczącego konkretnego sektora, konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub dotyczące wykorzystania danego instrumentu subsydyjnego) oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560 (podejmowanie, wniosek Komisji Europejskiej, działań mających na celu wyegzekwowanie zapłaty grzywny lub okresowej kary pieniężnej).
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie współpracował z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych, w szczególności w zakresie wykonywania zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu nr 2022/2560.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w ramach czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560, będzie mógł wezwać zamawiającego, wykonawcę lub koncesjonariusza do udzielenia informacji lub przekazania dokumentów. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, jeżeli będzie to niezbędne do przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia 2022/2560, będzie mógł zwrócić się do Policji o pomoc przy ich przeprowadzeniu. Pomoc Policji będzie polegała na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności, osobistego bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób.
Zasadą będzie zakaz ujawniania informacji powziętych w związku z przeprowadzaniem czynności służbowych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, a także innych informacji wymagających ochrony ze względu na ich poufny charakter. Zakaz nie będzie jednak dotyczył wymiany informacji z Komisją Europejską na podstawie rozporządzenia nr 2022/2560.
Ponadto nowelizacja nakłada obowiązek przygotowania przez zamawiającego ogłoszenia zgodnie ze standardowymi formularzami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym nr 2019/1780. W celu umożliwienia wdrożenia elastycznych rozwiązań dostosowanych do specyfiki krajowej w zakresie obowiązku wypełniania niektórych pól formularzy elektronicznych do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i udzielania koncesji (e-formularze) ustawa wprowadza fakultatywną delegację uprawniającą ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia, w którym określi te z pól standardowych formularzy ogłoszeń nieoznaczonych jako pola obowiązkowe, które podlegać będą obowiązkowi wypełnienia, kierując się koniecznością uzyskania miarodajnych danych w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w szczególności w stosunku do organów Unii Europejskiej, potrzebą zapewnienia porównywalności z danymi zawartymi w krajowych formularzach ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz potrzebą automatycznego generowania tych danych w celu ich ponownego wykorzystania.
Ad. 4. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
Nowelizacja tej ustawy wskazuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jako organ wykonujący zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w art. 13 ust. 5 rozporządzenia nr 2022/2560 (przekazywanie na wniosek Komisji Europejskiej wszelkich informacji niezbędnych do wykonania zadań powierzonych jej przez rozporządzenie nr 2022/2560), art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia nr 2022/2560 (aktywna pomoc urzędnikom i innym towarzyszącym osobom upoważnionym przez Komisję Europejską, którzy przeprowadzają kontrolę na terytorium Polski, jak również przeprowadzanie, na wniosek Komisji Europejskiej, na terytorium Polski kontroli lub innych czynności wyjaśniających przewidzianych w prawie krajowym w celu ustalenia, czy istnieje subsydium zagraniczne zakłócające rynek wewnętrzny), art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560 (przekazanie informacji, na żądanie Komisji Europejskiej, w trakcie przeprowadzania przez Komisję Europejską badania rynku dotyczącego konkretnego sektora, konkretnego rodzaju działalności gospodarczej lub dotyczące wykorzystania danego instrumentu subsydyjnego) oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560 (podejmowanie, na wniosek Komisji Europejskiej, działań mających na celu wyegzekwowanie zapłaty grzywny lub okresowej kary pieniężnej).
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie współpracował z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych, w szczególności w zakresie wykonywania zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu nr 2022/2560.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w ramach czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2560, będzie mógł wezwać zamawiającego lub wykonawcę do udzielenia informacji lub przekazania dokumentów. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, jeżeli będzie to niezbędne do przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia 2022/2560, będzie mógł zwrócić się do Policji o pomoc przy ich przeprowadzeniu. Pomoc Policji będzie polegała na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności, osobistego bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób.
Zasadą będzie zakaz ujawniania informacji powziętych w związku z przeprowadzaniem czynności służbowych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 2022/2560, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, a także innych informacji wymagających ochrony ze względu na ich poufny charakter. Zakaz powyższy nie będzie dotyczył wymiany informacji z Komisją Europejską na podstawie rozporządzenia nr 2022/2560.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w toku prowadzonej kontroli, o której mowa w dziale XI rozdziale 2, będzie weryfikował dopełnienie przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia nr 2022/2560 (obowiązek zgłoszenia w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia, obowiązek uprzedniego zgłoszenia lub oświadczenia o zagranicznych wkładach finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia). Z przeprowadzonej w toku kontroli weryfikacji będzie sporządzana informacja w zakresie dopełnienia przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia nr 2022/2560. Informację powyższą Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie dołączał do informacji o wyniku kontroli, o której mowa w art. 609 ust. 1 pkt 2 i art. 616 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Prawo wniesienia umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w art. 610 i art. 617 ustawy – Prawo zamówień publicznych, nie będzie przysługiwało od informacji sporządzonej w zakresie dopełnienia przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia nr 2022/2560.
Ponadto nowelizacja nakłada obowiązek przygotowania przez zamawiającego ogłoszenia zgodnie ze standardowymi formularzami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym nr 2019/1780. W celu umożliwienia wdrożenia elastycznych rozwiązań dostosowanych do specyfiki krajowej w zakresie obowiązku wypełniania niektórych pól formularzy elektronicznych do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i udzielania koncesji (e-formularze) ustawa wprowadza fakultatywną delegację uprawniającą ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia, w którym określi te z pól standardowych formularzy ogłoszeń nieoznaczonych jako pola obowiązkowe, które podlegać będą obowiązkowi wypełnienia, kierując się koniecznością uzyskania miarodajnych danych w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w szczególności w stosunku do organów Unii Europejskiej, potrzebą zapewnienia porównywalności z danymi zawartymi w krajowych formularzach ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz potrzebą automatycznego generowania tych danych w celu ich ponownego wykorzystania.
Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.