Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-06-12 17:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Zaczyna się lato, GDDKiA podsumowuje więc zimę

Zaczyna się lato, GDDKiA podsumowuje więc zimę

GDDKiA

Niemal 260 tys. ton soli oraz prawie 68 tys. wyjazdów sprzętu do zimowego utrzymania dróg (ZUD) - tak wyglądają najważniejsze liczby sezonu zimowego 2024/2025 na sieci dróg krajowych.

↳ Inny news z tej branży

Wkrótce otwarcie S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Służby ratownicze przeprowadziły tam ćwiczenia

Kilka tysięcy osób pracowało w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji było ok. 2800 pojazdów, w tym m.in. 640 pługów i 2102 pługosolarki, a także 287 magazynów soli. 

GDDKiA utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, jest to już ponad 21 tys. km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone były w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane były przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. 

Nie ma jednego środka, który sprawdza się we wszystkich zimowych warunkach. Zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym jest jednak chlorek sodu, czyli tzw. sól drogowa. Jest to materiał naturalny, niezwykle istotny jeśli chodzi o usuwanie śliskości zimowej, a jednocześnie bardzo skuteczny w działaniu przy temperaturach do -6°C. 

Nie jest toksyczny, a niekorzystne skutki jego stosowania (np. właściwości korozyjne) udało się w ostatnich latach ograniczyć dzięki nowoczesnym technologiom, które związane są m.in. z odpowiednim nawilżeniem i uziarnieniem soli oraz sposobami jej rozsypywania na drodze. Dzięki temu zużywa się jej znacznie mniej, przy zachowaniu optymalnej skuteczności. 

Do zimowego utrzymania dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 wykorzystano prawie 260 tys. ton soli. Jest to znacząco mniej niż średnia z ostatnich 10 lat, która wynosi ok. 335 tys. ton. W minionej dekadzie mniej soli drogowej zużyto tylko w sezonie 2019/2020 (154 tys. ton) i 2015/2016 (252 tys. ton). 
  • Sezon 2015/2016: 251 667 t 
  • Sezon 2016/2017: 373 249 t 
  • Sezon 2017/2018: 326 412 t 
  • Sezon 2018/2019: 376 211 t 
  • Sezon 2019/2020: 153 506 t 
  • Sezon 2020/2021: 496 643 t 
  • Sezon 2022/2023: 388 745 t 
  • Sezon 2023/2024: 380 628 t 
  • Sezon 2024/2025: 259 384 t 
W minionym sezonie najwięcej soli zużyły służby drogowe w woj. małopolskim (ponad 28 tys. ton) i mazowieckim (ponad 24 tys. ton). Z kolei najmniejsze zużycie zarejestrowano w woj. podlaskim i opolskim (w każdym było to nieco ponad 8 tys. ton). 

W przeliczeniu na powierzchnię dróg krajowych w danym województwie, najwięcej soli zużyto w woj. małopolskim i pomorskim, a najmniej w mazowieckim i lubuskim. 

W sezonie zimowym 2024/2025 sprzęt do ZUD wyjeżdżał na drogi 67 835 razy. Najczęściej miało to miejsce w woj. małopolskim (8826 razy), śląskim (5907) i pomorskim (5372), a najrzadziej w woj. opolskim (1370) i podlaskim (1631). 

Najwięcej sprzętu pracowało na drogach w całej Polsce w niezwykle śnieżny weekend 11-12 stycznia 2025 r. Sprzęt do zimowego utrzymania wyjeżdżał na drogi odpowiednio 3812 i 3428 razy. 

Na koniec sezonu zimowego 2024/2025 w magazynach GDDKiA znajdowało się łącznie ponad 333 tys. ton soli drogowej. Możliwość prowadzenia niezakłóconej akcji zimowego utrzymania dróg zapewniają zapasy na poziomie 233 tys. ton. Pokazuje to, że już teraz GDDKiA jest gotowa do sprawnego działania podczas kolejnej zimy. 

Działania związane z odśnieżaniem czy usuwaniem śliskości przekładają się bezpośrednio nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowców oraz innych użytkowników dróg krajowych. Wpływają one również na wydłużenie cyklu życia infrastruktury drogowej. 

Łączne koszty tegorocznego zimowego utrzymania dróg krajowych wyniosły 631,4 mln zł. Jest to o niemal 7 proc. mniej niż w sezonie 2023/2024, ale jednocześnie znacznie powyżej średniej z ostatniej dekady (444,6 mln zł). Większe koszty ZUD rok do roku wynikają z ogólnego wzrostu kosztów pracy i cen materiałów, co widoczne jest w niemal wszystkich gałęziach gospodarki. 

Ustawa o drogach publicznych określa, która instytucja odpowiada za daną drogę, a tym samym za jej zimowe utrzymanie (odśnieżanie czy przeciwdziałanie śliskości). Zgodnie z zapisami tej ustawy, GDDKiA zarządza drogami krajowymi, w tym autostradami i drogami ekspresowymi. Za drogi wojewódzkie odpowiadają zarządy poszczególnych województw, za drogi powiatowe zarządy powiatów, a wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast odpowiedzialni są za drogi gminne. 

Wyjątkiem są drogi w granicach miast na prawach powiatu, których jest 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy. 

↳ Inny news z tej branży

Linia kolejowa z Rzeszowa do Przemyśla i Medyki doczeka się modernizacji
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.