Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2024-03-27 15:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
ABB przejmie biznes morski należący do firmy DTN Europe i DTN Philippines

ABB przejmie biznes morski należący do firmy DTN Europe i DTN Philippines

Transakcja skupia się na systemach do wyznaczania optymalnych tras dla statków z uwzględnieniem zmiennych warunków pogodowych


1 na 4 decydentów z sektora transportu morskiego uważa, że pogoda ma negatywny wpływ na branżę1. Tropikalne cyklony i huragany, monsuny i burze z piorunami – przyroda potrafi skutecznie spowolnić nawet najbardziej odporny kontenerowiec. Z perspektywy morskich spedytorów, każdy sztorm i kurs pod silny wiatr to wzrost ryzyka, ale i duże straty paliwa.

Wprawdzie jeszcze nie potrafimy zmieniać pogody, ale możemy przewidywać niesprzyjające warunki z na tyle dużą dokładnością, aby statki mogły w miarę szybko i bezpiecznie docierać do celu. Rolę przewodników pełnią w tym przypadku cyfrowe systemy, które odpowiadają za tzw. weather routing. W dużym uproszczeniu jest to planowanie optymalnej trasy dla statku z uwzględnieniem pogody i takich parametrów, jak temperatura, ciśnienie powietrza, kierunek i prędkość wiatru. Nie są to stosunkowo proste rozwiązania „routingu” pogodowego dla jachtów czy żaglówek, a zaawansowane systemy, które wykorzystując analitykę danych biorą pod uwagę setki zmiennych, łącznie z kształtem statku.

W efekcie są w stanie przewidzieć nawet jak dana jednostka będzie zachowywać się na falach, które pojawią się w danym okresie na trasie – mówi Michał Guzek z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie. – Systemy „routingu” pogodowego to jednak nie tylko bezpieczeństwo. Wytyczając optymalną trasę bierze się pod uwagę również efektywność energetyczną, czyli to ile paliwa czy energii zużyje dany statek. Wszystko ma znaczenie: czy płynie z falą, czy pod wiatr, czy prosto, czy może nieco na ukos. Te zmienne przekładają się na realne oszczędności.

Jakie konkretnie?

Dzięki optymalizacji trasy z uwzględnieniem warunków pogodowych, średniej wielkości kontenerowiec może spalić 5-8 proc. paliwa mniej2. Z perspektywy finansowej może i nie robi to wrażenia w przypadku pojedynczej jednostki, ale biorąc pod uwagę całą flotę takich kontenerowców, oszczędności można liczyć w setkach tysięcy dolarów.

Aby dopłynąć w samą porę

W ostatnich miesiącach koszty transportu rosły w szybkich tempie. W marcu tego roku za 40-stopowy kontener na trasie Szanghaj – Rotterdam trzeba było zapłacić ponad 3000 dolarów. Jeszcze pół roku temu cena nie przekraczała 2000 dolarów. Co więcej, Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zobowiązała się, że do 2030 r. ograniczy emisję CO2 o 40 proc. w porównaniu do poziomów z 2008 r3. Nic więc dziwnego, że rozwiązania, które zmniejszają zużycie energii są przez armatorów coraz milej widziane.

Potwierdzeniem trendu jest informacja, że firma ABB, która rozwija m.in. systemy do zdalnego monitorowania statków, ma przejąć biznes morski od firmy DTN. Rozwiązania DTN obejmują oprogramowanie do modelowania tras, analitykę i zaawansowane raportowanie. Obecnie jest to jeden z wiodących dostawców tego typu systemów na świecie. Przejęcie pozwoli uzupełnić portfolio ABB dla przemysłu morskiego i w praktyce stworzy jednego z liderów rynku.

Dzięki tej transakcji liczba jednostek morskich podłączonych do sieci ABB przekroczy 5000. Daje nam to ogromne możliwości jeśli chodzi o dalszy rozwój cyfrowych rozwiązań na potrzeby przemysłu morskiego. Częścią ABB staną się również centra operacyjne DTN Shipping, wspierające armatorów w trybie 24/7 – mówi Michał Guzek, który bierze udział w procesie integracji nowego biznesu.

Jak dodaje, modelowanie tras z uwzględnieniem warunków pogodowych, daje armatorom – oprócz kwestii bezpieczeństwa i energooszczędności – szereg innych korzyści. Jedną z nich jest… punktualność. Nie zawsze bowiem chodzi o to, aby dotrzeć do portu docelowego jak najszybciej. Firmy wykupują prawo do postoju w porcie w konkretnym okresie i nie zawsze mogą do niego wpłynąć, gdy są przed czasem. Cyfrowa optymalizacja trasy to również taki rejs w trybie „eko”, aby dopłynąć w samą porę – ani zbyt wcześnie, ani nie za późno.

Branża dostrzega konieczność inwestycji w cyfryzację. 91 proc. menedżerów wyższego szczebla jest zdania, że odpowiednie dane pogodowe to konieczność. Jednocześnie tylko 1 na 10 firm posiada system w pełni integrujący i optymalnie wykorzystujący te dane1.

Proces przejęcia biznesu morskiego DTN przez ABB ma zakończyć się w drugim kwartale 2024 r. – Innowacja opiera się na współpracy. To ważny moment w rozwoju cyfrowych rozwiązań dla branży – twierdzi Marc Chesover, prezes DTN.

1https://www.dtn.com/wp-content/uploads/2022/01/wx_Shipping-Digitalization-Report.pdf

2https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0029801822011180

3https://unctad.org/news/transport-newsletter-article-no-99-fourth-quarter-20

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.