KONTAKT: REDAKCJA@CIRE.PL
PE przyjął stanowisko negocjacyjne 445 głosami za, 152 przeciw, 30 wstrzymujących się. Tym samym mogą rozpocząć się rozmowy z przedstawicielami krajów UE w sprawie nowych środków mających na celu wzmocnienie celów redukcji emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich, w tym autobusów i ciężarówek.
Posłowie opowiedzieli się za wyśrubowanymi celami w zakresie redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym tzw. profesjonalnych pojazdów ciężkich (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów.
W myśl przyjętych celów od 2030 r. nowe autobusy miejskie powinny być już tylko o zerowej emisji. Tu jednak pozostawiono małą furtkę. Zaproponowano tymczasowe zwolnienie do 2035 r. dla autobusów miejskich zasilanych biometanem (musiałby one jednak spełniać wyśrubowane normy).
Wyznaczono też „widełki” czasowe dla innych ciężkich pojazdów. W przypadku średnich i ciężkich ciężarówek „w tym pojazdów profesjonalnych”, takich jak pojazdy do odbioru odpadów, wywrotki lub betoniarki i autokary, PE postanowił, że emisje flot CO2 muszą zostać zmniejszone o 45% od 2030 r., 65% z 2035 r. i 90% od 2040 r. – przy czym rok bazowy we wszystkich przypadkach, to rok 2005. Cele te są również zgodne z wnioskami Komisji Europejskiej.
Zobaczmy przy okazji:
1. Gniezno zamawia 10 autobusów elektrycznych Solaris wraz z infrastrukturą ładowania
2. W Wałbrzychu pojawią się autobusy wodorowe
3. Dostawy 18 przegubowych e-busów dla Krakowa zrealizowane
Przejście na bezemisyjne ciężarówki i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także kluczowym czynnikiem dla czystego powietrza w naszych miastach. Zapewniamy jasne przepisy i cele dla jednej z głównych gałęzi przemysłu wytwórczego w Europie, które są wyraźną zachętę do inwestowania w elektryfikację i wodór – powiedział poseł sprawozdawca Bas Eickhout (Greens/EFA, NL), którego zdaniem transformacja już teraz przebiega szybciej niż zakładano.
Pojazdy takie jak ciężarówki, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego w UE i odpowiadają za ponad 6% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.